Meer of minder rijstroken of meer OV & Fiets?

Voortdurend wordt ik aan mijn jasje getrokken met de vraag: “En hoe staat het in Amelisweerd?”

Ik heb er genoeg van. Kijk maar naar de USA/Los Angeles 19 rijstroken.

Staan de auto’s dan stil op deze weg? Click maar op Google. Dat is toch niet erg efficiënt om in nog meer rijstroken te investeren….14 rijstroken door Amelisweerd? Als je de USA achterna wil jagen…..

Buitenlanders blijken verrukt te zijn van onze nederlandse fiets-infrastruktuur, bekijk de clipjes maar….

Ons trein en metro / tram systeem kan elke vergelijking aan met het OV-systeem in grote steden als New York en Berlijn. Je kunt binnen een uur vaan een buitenwijk in Utrecht naar de Stopera in Amsterdam. Amsterdam is echt een buitenwijk van Utrecht zeg ik dan wel eens. Je moet wel oppassen dat een tram of metro aanleggen de bus verbindingen nog schraler maken….

Juist omdat Den Haag (zie het plaatje), net zoals grote delen van Utrecht, Rotterdam en Amsterdam zo’n dichte bebouwing hebben (nb 2x dichter dan Los Angeles!) is het OV -systeem zo prachtig kunnen worden. Dankzij de bussen, trams en sprinters van HTM en RET. De GVB is een verhaal apart, Je hoort heel veel verschillende negatieve en positieve verhalen na het gaan rijden van de Noord Zuid Lijn . En dankzij de Utrechtse Fietsersbond en de gemeente is op tal van plekken de rode fietsloper uitgerold en zijn oer-gevaarlijke paaltjes in de stad verdwenen.

Dubbele schaalsprong voor OV&FIets

Daarom is het werken een gouden combi van OV&Fiets zo belangrijk. Een dubbele schaalsprong zeiden we een paar jaar geleden. https://www.krachtvanutrecht-initiatief.nl/joomla/nieuws-2/389-fiets-en-ov-rail-de-gouden-combinatie

Omslag in denken?

Des te meer reden om als Kracht van Utrecht voor een omslag in denken te pleiten. Investeer het geld in wen beter en sneller Ov (bus, tram, trein) en in een fietsinfrastructuur. En in steviger viaducten…..

Uiteraard hoor je nog ruimte toe te voegen voor stations.En vergeet de afslagen, verkeerspleinen en stallingsplekken niet.

Hoe geef je dan handen en voeten aan zo’n omslag in denken?

We gaan op reis, we hebben een bestemming: Een Kracht van Utrecht 3.0 is in de maak. Met hulp vanuit Nieuwegein, Houten, de Bilt en Zeist! en OV-en fietsinitiatieven.

En taalstrateeg, Jens van der Weele, geeft ons advies over ons vraagstuk en welke woorden naar anderen en naar reizigers werken. Ons vraagstuk is een reis met een bestemmimg, dank Jens!

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

“De wildernis is van de landheer”

De bovenstaande (samengevatte) uitspraak is van Utrechter Casper Staal. Toen ik hem deze uitspraak hoorde uitspreken, dacht ik onmiddelijk aan De Bello Gallico. Ja die met een rode omslag met gouden letters van mijn middelbare school. Samengevat: Als Caesar weer een gebied op de Barbaren had veroverd, werd dat gebied onmiddelijk Romeins.

Niet verwonderlijk dat dit in het Romeins Recht van 2000 jaar geleden is verwerkt. Maar wordt het niet de hoogste tijd om de uitspraak van Casper met een moderne blik te beschouwen?

Laatst was ik deelnemer aan een webinar van het Nationaal Klimaat PLatfom. Er werd ons i”de trap van eigenaarschap gepresenteerd. Heb ik nu voldoende aangeduid waar het debat over bezit, eigendom over zou moeten gaan. Wie omschrijft vragen voor nader onderzoek? Wie schrijft een gedicht of maakt een tekening of verhaal over deze uitspraak?\

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

Valeton: De gemeente spreekt chinees!

Vandaag in Duic. Het aandoenlijke bericht dat de gemeente besloten heeft de rijrichting op de Valetonlaan NIET om te draaien. Een grote meerderheid van de bewoners uit de buurt + het Wijkplatform had daar eerder om gevraagd.

Hier lees je de argumenten VOOR en TEGEN. Welke vragen heb je bij onderstaande tekst?

https://www.duic.nl/algemeen/rijrichting-valetonlaan-bij-winkelcentrum-de-gaard-in-utrecht-toch-niet-omgedraaid/?utm_source=mail&utm_campaign=new&utm_medium=mailchimp&mc_cid=e556d80d89&mc_eid=46d13b7ccd

Geplaatst in Coach | 1 reactie

De ruimte is van mij! ?

In de wijk is het een terugkerend thema. Twee glasvezel-staafje in de stoepvoor je deur. Maar ook: Staat een dikke auto met twee wielen op de stoep. “Ja anders rijden ze mijn dure zijspiegel er van af!”. “Kan er dan geen kinderwagen of rollator meer door?”. Dat is mijn probleem niet.

Beoordeel zelf, herkent u deze situatie?

Van wie is eigenlijk de stoep?

Is openbare ruimte voor degene met de breedste auto of de ouder met een kinderwagen?

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

Drie glasvezelkabels: van wie is de openbare ruimte (2)

KPN en Oidido /ODF zijn in een harde concurrentiestrijd verwikkeld. De een wil niet onder doen voor de ander. Wie is de grootste? Zie de onderstaande foto, ik kreeg van buren een veel betere foto; kijk maar

Het zijn twee foto’s vanaf een stoep in de Poortstraat. De gemeente beheert de openbare ruimte. De gemeenteraad beslist. Zichtbaar zijn drie kabeleindjes, de blauwe is van Oidido, de oranje is van KPN. De paarse is van een buur die dit met velen raar van op kijkt. Klanten van Oidido en KPN gaan dit betalen. Het is geldverpspilling in een nutsvoorziening. Leve de markt met elkaar beconcurrerende partijen. En de klant betaalt de rekening. Heeft de gemeenteraad dit goedgekeurd? Wordt de markt de baas in de openbare ruimte ? Of hebben we er zelf nog wat over te vertellen.

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

Memoires: met inspiratie in mijn chemie-loopbaan

Update 15 juni 2024

Formules

Op school had ik geleerd A + B -> C. Handig om af te leiden hoe molecuulformule van calciumfosfaat eruit ziet? Vervolgvraag: hoe maak je dat? Etc.

in de loop van mijn leven merkte ik dat mijn school fout zat: het is A + B + C + .. <-> D + E + F + … Mijn memoires gebruik ik voor een toelichting op deze reactievergelijking.

Aanleidingen om chemie te gaan doen

  1. In de vijfde klas kreeg ik van mijn scheikunde/chemie leraar de kans om zelf experimenten in een naburig lokaal te mogen doen. Reden voor hem om me uit de klas te zetten? “jan weet alles al wat ik ga vragen.Effect op mij: ik voelde me machtig en krachtig. Na een shell-stage (bij het KSLA in Amserdam leek me die studie wel aantrekkelikk. Op dat lab stonk het wel vreselijk.
  2. Een kranteartikel in Elseviers Weekblad gaf de doorslag. De structuur van DNA was opgehelderd. Door chemici , Watson en Crick in 1955. Ik wist het: ik ging biochemie studeren, op zoek naar de oorsprong van het leven!

Levenservaringen

  1. Professor Smittenberg gaf een van mijn eerste colleges. Zijn eerste woorden waren: Welkom,leukdat jullie er met 150 jongens en meisjes zijn. Niet iedereen haalt de eindstreep, en de meesten van jullie komen in een beroep terecht waarin je weinig meer met chemie e maken hebt.
Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

Grenzen aan de groei, wanneer?

Ik volg Paul Schenderling (postgroei.nl) al geruime tijd.

Ik woon al 50 jaar in een heel welvarende wijk – met tweeverdieners – en doe Paul dan ook het volgende idee aan de hand.

Het komt voort uit de verbouw-ziekte in de wijk en de gevolgen die dit heeft voor degenen, die hun geld verdienen aan deze “verbouwwoede”.

Titel Utrecht loopt vast in in welvaart

Intrductie: Als ik de toename van vrachtwagens in de Voorstraat, Biltstraat en Binnenstad zie dan lopen we tzt tegen de grenzen van de groei aan.   Dynamiek van Vracht versus Geld: een vergelijkbaar thema schetst Paul in zijn lezingen en publicaties

Onderzoeksvragen:

Wanneer is tzt. En hoe gaan we beter verdelen? Liefst tevoren, opdat het ons tzt niet overvalt.

UItwerking

A. %% groei van omzet van Jumbo’s , Restaurants en relatie met vracht (€€€ & tonnen) 

Relatie van Vracht en vrachtauto’s (Tonnen & aantallen grote vrachtwagens)

B. Capaciteit van wegen + parkeerplaatsen bij drukke plekken (aantallen in vergelijkinh met wat beschikbaar is. 

C. Grafieken van A en B die elkaar raken en doorsnijden in jaartal TZT 

D. Discussie over de aanpak en de resultaten: Rol Overheid en burgers: wanneer en hoe ingrijpen in dit scenario

E. Conclusie en AanbevelingenL  Rol Overheid en burgers: wanneer en hoe ingrijpen als dit scenario onderschreven wordt? Hoe om te gaan met het verdelingsvraagstuk, verdienen of dienstbaar zijn? 

Hoe komt dit idee bij jou over? 

juni2024

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

Toekomststoel in de provincie Utrecht?

met landelijke uitstraling in Klimaatweek 4 november 2024?

Historie Toekomststoel:

Introductie van een Utrechtse Grootouder, Jan Korff de Gidts: ik heb 7 kleinkinderen gekregen, ik ben 77 jaar. Ik doe graag mee aan acties van de Grootouders. Twee keer eerder hebben we een Toekomststoel aangeboden: op 19 april 2023 hebben wij de Toekomststoel, samen met de grootouders van Amersfoort aangeboden aan de Statenleden van de provincie Utrecht en commissaris van de Koning. Op 16 mei 2023 deden we dat met een Utrechtse delegatie aan de voorzitter van de Gemeenteraad en burgemeester van Utrecht.  Amersfoort en Woerden zijn ons al voorgegaan. De voor mij leukste aanpak kwam uit de Bilt/Bilthoven. Die op 18 april gelanceerde aanpak promoveer ik tot model. Teksten + foto/videomateriaal + praktijkkennis zijn voor ons – in overleg beschikbaar. De positieve motie, die Statenleden aannamen en die zij via de commissaris aan ons toestuurden is de directe aanleiding om dit idee op papier te zetten.

Laat de stoel een reis maken (=model de Bilt!)

Want een lokale groep Grootouders in de Bilt hebben een leuk model + draaiboek voor de aanbieding van de Toekomststoel in hun gemeente uitgedacht. Ze bedachten voor hun KickOff op 18 april 2024 de volgende mooie tips:

  • zorg voor een reislustige en toekomstgerichte samenkomst voor alle generaties
  • laat de stoel een half jaar reizen door de gemeente
  • om klimaatwensen van jong en oud op te halen uit de gemeente

“Stoel gaat op reis in een gemeente; start en einde in het gemeentehuis” hebben Biltse Grootouders met elkaar gekregen, zie de fraaie onderstaande foto

Die Biltse variant is zo leuk dat we die – in overleg met de Bilt – willen inbouwen in een provinciale Utrechtse campagne Toekomststoel: In de U16 gemeenten, uit te breiden tot alle 28 gemeenten in de provincie. In hoeverre kan dit gelijk oplopen met landelijke Grootouder-activiteiten in de Nationale klimaatweek 1ste week november 2024> Doel: Grootouders met de Toekomststoel extra landelijke uitstraling te geven.

Het mooie effect van zo’n reis met de toekomststoel in je gemeente via scholen, kerken en bibliotheken is dat het  kan leiden tot het  vanzelfsprekend met andere verwante partners samen vormen van een Klimaatcoalitie  – met de Grootouders-stoel als smeermiddel. Uitgangspunt voor de Klimaatcoalitie: elke partner houdt binnen de Klimaatcoalitie “recht van spreken” voor het eigen thema.

De PR-vrouw in de Bilt, Marijke Bemelmans heeft onderstaande poster / logo geknutseld.

Dit idee heb ik voorgelegd  aan Hans van Dijk, de initiatiefnemer en degene dop landelijk Grootouderniveau overlegt met o.a. Ilona Hofstra (journalist). Te bespreken in ons provinciale overleg 13 mei 2024.

Concept-uitwerking Toekomststoel campagne provinciaal (= U16-gemeenten in beeld / U28 / landelijk

Zorg voor een kleine werkgroep die de volgende zaken voorbereid

  1. Voorbereiding: te regelen via de griffie in overleg met (zo nodig het secretariaat van) de burgemeester en gemeenteraad
  2. Voorbereiding 2 afspraken maken met vertegenwoordiger van scholen, (groene?) kerken en bibliotheken in beeld, die leiden tot een planning van de reis in de gemeente
  3. Voorbereiding 3: de concept speech schrijven over de aanpak inclusief de klimaatproblematiek in een speech van max 5 a 10 minuten: concepten, zie bijlagen of dossier de Bilt  
  4. Voorbereiding 4: de bemensing + fiets + aanhanger regelen & koppelen aan de reisplanning
  5. Voorbereiding 5: Persbericht schrijven met een open uitnodiging naar alle inwoners die hier vanuit hun klimaatbetrokkenheid aan willen bijdragen: beschikbaar
  6. Voorbereiding tot slot: zorg voor een stevige inwoners-delegatie, die voor publiek + draagvlak in de raadszaal / op het uitzwaai moment van de toekomststoel in de fietsaanhangwagen op reis
  7. Idem voor het na de fietsreis aanbieden van alle verzamelde klimaatwensen aan de gemeenteraad + B&W
Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

“Aan de Maliebaan” = Onvoltooid Verleden Tijd

Bevrijdingsdag 5 mei 2024

Ik neem deel aan een werkgroep “Aan de Maliebaan”. Opgericht na een lezing van Ad van Liempt over zijn boek en zijn website http://Aan de Maliebaan. Een werkgroep van mijn sociëteit de Constructieve.

De Maliebaan was tijdens de Duitse bezetting zonder twijfel de spannendste straat van Nederland. Er zaten veel Duitse instanties, en ook het hoofdkwartier van de NSB en een groot aantal aan die partij gelieerde organisaties. Verder woonden er verzetsmensen, zaten er joden ondergedoken en vertrokken er deportatietreinen vanaf het Maliebaanstation.

Deze website, gebaseerd op het boek Aan de Maliebaan, geeft in woord en beeld een schat aan informatie.

Gister was ik met een werkgroeplid bij de Herdenkingslezing van de Universiteit Utrecht. Emeritus hoogleraar Mischa de Winter hield in dat kader een voordracht van 15 minuten.

Na afloop waren wij beiden het er over eens dat Mischa ons als werkgroep een nieuw perspectief heeft aangereikt: een pedagogische. Kern van zijn voordracht was dat onderwijs vooral sociale nieuwsgierigheid zou moeten bevorderen en minder de cognitieve nieuwsgierigheid naar kennis.

Vragen en antwoorden in een bronnenboek?

Voor mij biedt niet alleen zijn voordracht maar vooral de stand in onze werkgroep extra drijfveren om te bepleiten dat we al onze werkgroep-vragen met bijbehorende antwoorden voor ons nageslacht gaan behouden. Met onze sociale, medemenselijke nieuwsgierigheid, ter aanvulling van ons collectieve geheugen in de stad.

In dit blog verzamel ik dan ook de eerder door mij bedachte vragen en uitgeschreven antwoorden voor de werkgroep. Ik nodig uitdrukkelijk anderen uit om mij aanvullingen aan te reiken. Want ik wil dit alles in overleg met de werkgroep + Ad een plaats geven als extra bronnenboek binnen de website van Ad van Liempt.

Concept-vooronderstellingen

  • “Aan de maliebaan” maakt mij sprakeloos, mijn stem valt stll
  • Wat gebeurt is “aan de maliebaan” is te complex voor mensen als wij
  • Meerstemmigheid is noodzaak (hierarchie maakt er een dun compromis = eenheidsworst van)
  • Het indelen van mensen / de mensheid in Goed en Fout is te absoluut;
  • Details en nuanceringen van mensen geven kleur, ze zijn onmisbaar, maar stel je oordeel uit!
  • Volg de Componist des Vaderland: en mijn winnaar van haar competitie met “Zegen of geen zegen” https://componistdesvaderlands.nl/

Mijn vragen en antwoorden

  • Welk concept-doel wordt nu door leden van de werkgroep nagestreeft? Beslissend duwtje geven aan bestaande initiatieven om “aan de Maliebaan” adequaat te gedenken en onder de aandacht te houden ?
  • Hoe zou je de balans opmaken voor de werkgroep?

Kern van mijn balans bestaat uit drie woorden

Domein: Wo-II geschiedenis van de Maliebaan zichtbaar en voelbaar maken

Richting: Ons blijven richten op ons domein en daar niet van afwijken

Voorgestelde oplossing JKdG: Essentlele woorden en beelden toevoegen aan de website van Ad.

Wat wordt voor mij zichtbaar en voelbaar?

  1. Het taboe om de Wo-II geschiedenis van de Maliebaan zichtbaar te maken lijkt zich te minderen. Er zijn namelijk al diverse initiatieven zijn om de geschiedenis van de Maliebaan zichtbaar te maken; Ad van Liempt heeft nav zijn boek over de Maliebaan een website gepubliceerd met oa. de plattegrond en hoofdstukken uit zijn boek, door professionele acteurs verwoordde monologen van hoofdrolspelers en meer , zie http://aandemaliebaan.nl/ ……..
  2. Er zijn meer initiatieven: Buurthuis Podium Oost (Oudwijkerdwarsstraat en ondernemersvereniging Het Fluwelen Handvat (Maliebaan 20) hebben digitale wandelingen uitgezet (met verwijzingen via QR-codes, ook naar enkele panden op de Maliebaan. Mogelijk hebben ze ook een flyer gemaakt en enkele bronzen platen aangebracht op enkele huisnummers van de Maliebaan. Geen informatie op website Podium Oost vindbaar.
  3. Op de straat naar het Spoorwegmuseum is  (na vele jaren en veel gedoe) een monument geplaatst ter nagedachtenis van de vele (utrechtse?) Joden cs die via het toenmalige station zijn afgevoerd naar Westerbork / de gaskamers. Heel veel informatie heeft beschikbaar Evelien Pieterse e.pieterse@spoorwegmuseum.nl

Daarnaast ben ik op zoek gegaan naar bronnen voor lopende en nieuwe initiatieven

  1. de Cultuurhistorische Werkgroep Maliebaan o.l.v Harry Keizer van Erfgoed Utrecht, heeft onderzoek gedaan en bereidt een (nog onbekend) initiatief voor.  Zie https://erfgoed.utrecht.nl/fileadmin/uploads/documenten/zz-erfgoed/publicaties/rapporten-cultuurhistorie/rapport-cultuurhistorie-Maliebaan.pdf
  2. Utrecht Time Machinen(een initaitief van het Utrechts Archief) wil met innovatieve technieken het oude leven van de hele stad Utrecht wil doen herleven en daarin de Maliebaan meenenen: https://hetutrechtsarchief.nl/ontdekken/utrecht-time-machine?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw2PSvBhDjARIsAKc2cgOJVttEyjrb_dOf0APNqUuAiw1qX7GYuT214VeCFVRpmM2MYnPjUPkaAu88EALwwcB   Utrecht Time Machine is een samenwerking van verschillende Utrechtse instellingen: Het Utrechts Archief, Historische Vereniging Oud-Utrecht, de Gemeente Utrecht en de Universiteit Utrecht. Samen willen we open data over de Utrechtse geschiedenis verbinden en presenteren in een voor iedereen toegankelijke vorm. De producten en pilots voor Utrecht Time Machine worden ontwikkeld in het vak ‘Living Pasts’ van de Universiteit Utrecht. Utrecht Time Machine is onderdeel van het Europese initiatief Time Machine FET Flagship. Het project heeft tot doel 2000 jaar Europese geschiedenis in kaart te brengen.
  3. Verder lopen er initiatieven om standbeelden te realiseren van verzetsheldin ‘Dr. Max’ en kardinaal De Jong, die eveneens een prominente rol speelde in het verzet tegen de Duitse overheersing. Meer informatie nog niet beschikbaar
  4. Voorts is het standbeeld van Paul Kruger verwijderd (op het pleintje vlak voor de spoorweg-overgang); ik zoek nog naar motieven van deze verwijdering (update relatie met Zuid Afrika?)

Daarnaast is er de B-B-MO, die als Belangen- en Bewoners organisatie vanuit de Maliebaan&Omgeving heeft enkele jaren geleden gepleit heeft voor een specifieke herinrichting voor het verkeer van de Maliebaan. Inmiddels heeft de gemeenteraad een definitief besluit genomen over de herinrichting. De B-B-MO heeft zich daarbij neergelegd.

Ad van Liempt (zie 1) opperde in en voor-overleg met de gemeente de mogelijkheid zijn website (waarin tal van feiten, jaartallen, achtergronden en andere gegevens) over de Maliebaan beschikbaar te stellen aan de gemeentelijke werkgroep die de diverse initiatieven coördineert.

Zij kunnen naar believen van deze site gebruik maken en Ad is verder bereid desgewenst nog nadere informatie te verstrekken, opdat de gemeenet naar believen van de webise gebruik kan makem. Ad beschikt overigens prive over een vrijwel complete bibliotheek over de Maliebaan /accent WO II.

Als de herinrichting van de Malieaan anno 2025 aanleiding is voor de gemeente om de herinrichting van de Maliebaan communicatief te verbinden met het herdenken van “een nogal complex iets Aan de Maliebaan” wilik daar niet aan meewerken omdat de gemeente – in mijn vooronderstelling – een tekst zal willen maken, waar niemand op zijn tenen wordt getrapt. Ik ben bang da zo’n tekst eerder eenheidsworst dan meerstemmigheid oplevert. Daar lijkt me ongepast, zowel voor Mussert als voor mevrouw Tellegen.

Dat doet hen geen recht. Meerstemmigheid betekent meer dan eenheidsworst.

Concept-conclusies

  1. De website van Ad is bronnenboek 1 voor de WO-II geschiedenis van de Maliebaan
  2. Het is het waard om het onder a genoemde taboe te beschrijven en dat te publiceren op een de website: waar en wanneer werd dit taboe duidelijk / voelbaar en wat waren de redenen daarvoor ?
  3. Al pratende met de gemeente kwamen we steeds meer tot  de conclusie dat we a) elkaar niet in de weg moeten zitten en b) geen (overbodig) werk opnieuw moeten doen.
  4. We besluiten – indien overeenstemming – tot opheffing van de werkgroep en afronding van onze werkzaamheden.

Concept-oplossingrichtingen waar ik aan gedacht heb

  • Kunst: Theater, Beeld en Geluid, video en audio, podcast; aanvullingen voor de website?
  • Kunstenaars: acteurs van Aluin – “Monoloogacteurs” , Mensen van STUT-theater, Componisten, Beelden makers, Mannen en Vrouwen, jong en oud
  • ideeen n.a.v. gesprek over Beelden aan de Maliebaan https://galeriequintessens.nl/archief/19-2020/19-beeldhouwsters-van-de-maliebaan: In welke mate waren de vrouwelijke beeldhouwsters zich bewust dat ze een beeld maaktem op de spannenste straat van de stad?
  • Improvisatie = geen eenheidsworst, niemand heeft het laatste woord, ieders interpretatie op 1

Concept-advies aan de werkgroep

Definitieve Balans opmaken en website-redactie vormen

Website Aan de Maliebaan centraal stellen: Ons bronnenboek = digitale bibliotheek

Redactie bij elkaar: redactieleden vragen: wie van de werkgroep / Kees W.? Evelien Pieterse, conservator van het Spoorwegmuseum? Begroting opstellen, met dekking van max budget vervolg

Taboe(s) en trend (s) benoemen – liefst samen met acteurs/kunstenaars – plek geven binnen website

Terugmelding en afronding project naar Socieiteit organiseren

Besluit opheffing werkgroep mededelen aan ons bekende initiatieven.

Voortzetting Redactie in jaarlijkse bijeenkoms, voorbereid met een concept-update website

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

Helena, oh wat groen en mooi!

Vanmorgen heb ik met mijn broer gewandeld in de Kaapse Bossen. We hebben dan ook de uitkijktoren beklommen en van het uitzicht genoten.

Naar het Zuid Oosten kon je heel ver kijken, de zon streed om voorrang met de mist en de regenwolken. Wijk bij Duurstede, waar mijn broer woont, was net zichtbaar. Naar het Westen voorkwamen almaar doorgroeiende (en hogere) dennebomen dat we de Dom en de moderne skyline van Utrecht konden zien. Op de foto kun je dat herkennen.

Oh wat is het Kromme Rijn gebied toch groen en mooi. Tussen twee boomtoppen zag je net het kerkje van Langbroek. In de verte zag je twee mini-kolossen de horizon insteken. Dat zijn de sluizen bij Wijk zei mijn broer tegen me

Na afloop bleek chalet de Helenaheuvel perfecte koffie met appeltaart te serveren. En het verre uitzicht vanaf het chalet op de heuvel naar de heide is gratis!

Het gebied rond de Helenaheuveis is onderdeel van de Kaapse Bossen en al jaren eigendom van Natuurmonumenten. Mooi dat de uitzichttoren – de Kaap – genoemd al voor ons geopend was door een toegewijde medewerker van Natuurmonumenten, vermoed ik.

Dat Natuurmonumenten een ecologische visie in praktijk brengt zie je aan de slimme gootjes,die ontstaan bij de vele regens van afgelopen tijd (en vanmorgen !). Maar ook aan hoe het regenwater via die natuurlijke gootjes mooi naar zinkputten stroomt. Over duizend jaar kunnen we er weer drinkwater van maken, als Vitens er weer – diep in de bodem – “grondwater” naar boven pompt.

Dat hebben de nazaten van Helena toch slim gedaan.

Ps 1: Zouden de Kaapse Bossen zo heten omdat Helena, terugkomend uit Zuid Afrika, dit stukje land had gekocht.

Ps 2: is de hele Lustwarande (van Zeist tot Rhenen) opgekocht met kapitaal, dat overgehouden is in onze kolonien. In Kaapstad/Zuid Afrika? In Indie?. Zou je dat kunnen herleiden uit de naamgeving?

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen