Waar gaat het verkeersbeleid in Utrecht naar toe?

Om met mensen in de stad uit te wisselen welke toekomst we m.b.t. verkeer voor ogen hebben stel ik de vraag van wie is de stad, van wie is het verkeersbeleid, voor wie wordt de stad gemaakt?

Mijn 1ste stelling: is de stad van de automobilist!?

Een kwalitatief onderzoekje. Ik draag hier de volgende argumenten voor een Ja aan:

  1. In de stad krijgt de auto veel ruimte, uitgedrukt in m / m2 en lucht m3. Hoeveel ? Die cijfers zouden we nog op moeten zoeken. Ik hou het kwalitatief.
  2. Op sommige wegen bepaalt ons gemeentebestuur dat tweestrooks (2-baans) wegen versmald wordem tot een eenbaansweg. O.a in Overvecht. Tegelijk kun je op de Kardinaal de Jong weg in een paar minuten in het stadscentrum als gevolg van doorstroming met een perfect afgestelde verkeerslichten voor 50 km/uur. Waar kies je nu voor?
  3. B&W heeft moeite om het aantal auto in de binnenstad en op de grachten te verminderen.
  4. Er gaan ook veel auto’s als woon-werkverkeer de stad in, kijk aan de westkant op de Graat van Roggenweg, richting station en stad. De Sky-line van Utrecht rond het station CS is majestueus!
  5. Is het efficiënt om dagelijks zoveel ruimte weg te geven? een auto van 1500 kg, die 1 persoon a 60- 80 kg vervoert?
  6. Met de auto: die voorziet in een behoefte: een makkelijk vervoermiddel, je stapt in en je bent zo in je kantoor bij het station.

Maar de stad werd toch een fietsstad?

  1. Sommige mensen denken dat de stad een Fietsstad is. HanS Buiter schreef voor Oud Utrecht een verhaal hoe Utrecht Fietsstad werd. https://oud-utrecht.nl/nieuws/1049-hoe-utrecht-fietsstad-werd.
  2. Hoe was dat vroeger in de jaren vijftig? Ik pik twee foto’s uit zijn artikel: Zzie Foto 1 uit 1950 (Verkeersdrukte op een zonnige dag (F.F. van der Werf, 1950) Vredenburg?) en 2 Auto’s en fietsers op de rotonde bij het Smakkelaarsveld (Hofland,1951)

De stad Utrecht heeft in de jaren zestig en zeventig een enorme sprong gemaakt om de ruimte voor de auto te vergroten, zie de onderstaande foto’s. Het parkeerterrein op het Neude is beroemd geworden Er zijn ook mensen, de met de Neude foto (1950 en 2024) in de hand de toekomst van de stad in handen te hebben.

Als je nu Parkeerterrein Neude op Google intypt krijg je Parkeren bij de Neude doe je voordelig en dichtbij in de parkeergarages van Hoog Catharijne. En daarmee wordt de procesgang zichtbaar: maak parkeergarages als je parkeerterrein verliest. Ruimtelijke effect in m2: Nul. Het geeft wel een boost aan de bouweconomie>Het versterkt het idee dat de auto in een behoefte voorziet. Frappant is wel dat je gemeente zich in die tijd geen raad wist: Het nieuwe Rabo-gebouw op de Croeselaan, naast het bus & treinstation mocht er van de gemeente alleen komen als de Rabo inpandig een eigen parkeergarage bouwde! (mondelinge mededeling in 2023 van een raadslid) Toen was het niet mogelijk om van de Rabo als werkgever te verlangen behoefte aan automobiliteit te verminderen. Is dat veranderd?

Het kortste stukje Snelweg lag in Utrecht

De foto van de sloop van een deel van Hoog Catharijne heeft als bijschrift: Trauma van verhoogd maaiveld: Was Hoog Catharijne voor de voetganger èn voor de automobilisten bedoeld?

In 2022 beschreef Hans Buiter Hoe Utrecht een fietsstad werd. Naast foto’s uit een grijs verleden schrijft Hans ook over “het schipperen” in het verkeersbeleid, een oud plan voor fietspaden uit de 1974 is bijvoorbeeld nooit uitgevoerd. Dat schipperen sluit aan bij mijn beeld van de gemeentelijke politiek. Utrecht is niet van de automobilist, het is ingewikkelder, want er wonen ook nog mensen en die hebben internet en diverse vervoermiddelen naar keuze tot hun beschikking. En bewoners gedragen zich, passend binnen hun tijdgeest. Daarom leg ik in dit blog de nadruk op het gedrag van bestuurders, die bijdragen aan de tijdgeest en die tezelfde tijdgeest tot leven wekken. Hans noemt dat schipperen, ik heb veeleer meestribbelen als kenmerk.

Stribbelt Utrecht mee? of et is meer een vraag: “is Utrecht een Meestribbelstad geworden ? “

Kiest ons gemeentebestuur èn voor de auto èn voor de fiets èn voor te voet èn voor groen? Dat moet toch tegenwoordig kunnen? Het is te zien in de stad, bIjvoorbeeld op het Vredenburg. Honderden zo niet duizenden fietsen naast de bushalte, vlak voor Tivoli. Je ziet het aan de groenbakken in dat Vlaamsche Torenstraatje dat het fietsenstallem het heeft afgelegd tegen het groen. Dat compromis is een gevolg van een B&W besluit namens alle wethouders. Collectieve verantwoordelijkheid heet dat en de burgemeester is de voorzitter van dit gezeldschap.

Fietsbrug bij de sluisjes, een bestuurlijk voorbeeld

De Fietsbrug over de sluisjes naar de Vecht is jarenlang een idee, hetgeen geleid tot een B&W besluit. Er zijn partijen voor (inclusief de wethouder en B&W tezamen; en er zijn bewoners, soms georganiseerd tegen. Wat gebeurt er: nieuwe gemeenteraadsverkiezingen zorgden voor onderhandelingen tussen partijen die een coalitie met elkaar wilde vormen. In een week of twee sneuvelde de fietsbrug omdat er een van de onderhandelemde partijen tegen was. Weg Fiestbrugplan. Weg besluit B&W.

Is Utrecht dan geen fietsstad?

Intern zijn er heel wat wethouders en ambtenaren die meestribbelen. Een wethouder kan denken: ik ben tegen dan is die andere wethouder de volgende keer tegen het planidee van mij… Dit lijkt op wat de NRC beschrijft op 29.11.24 over de spanning, het geruzie over klimaatbeleid tussen twee ministeries, EZK aan de ene, en I &W aan de andere kant: (uit te werken in een ander blog). Wint de een tijd en hoeven we dan allebei geen keuzes te maken? Welke toekomst paden zijn er voor een stad als Utrecht?

Nawoord van Karel Martens (oud-hoogleraar Radboud, Nijmegen) (en toegevoegd nadat ik bovenstaande tekst aan heb verspreid )

Denk alsjeblieft aan mensen, ALLE mensen, in plaats van je de hele tijd alleen maar zorgen te maken over automobilisten. Automobilisten worden al uitstekend bediend in alle ontwikkelde steden en landen over de hele wereld, zelfs met de congestie. Het is tijd om de andere helft van de bevolking net zo goed te bedienen – zelfs als dat enig ongemak met zich meebrengt voor automobilisten en kosten voor de algemene belastingbetalers. Toegang tot plaatsen is een basisbehoefte en zou een basisrecht moeten zijn. Fietspaden zijn een deel van de oplossing. hashtag#TransportJustice

Fiets en OV en internet v.v

Zoals karel martens al zegt: Fietspaden zijn een deel van de oplossing, dus ook Fiets & OV en Internet voor de mensen die op afstand kunnen werken. Het thema Rechtvaardigheid in Mobiliteit / Transport verdient nadere beschouwing. Karel Martens was (te lang in NL) een roepende in de woestijn. Wat maakt dat het nu anders ligt, waar liggen aanknopingspunten met de ladder van Verdaas: Ruimte&Wonen&RO?, Prijsbeleid ???? Mob. Management? Werk?

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

Door tegenspraak kom je verder ?!?

Wie benoemt de zin van Tegenspraak?

Oud secretaris generaal van de Navo de Hoop Scheffer roemt de hierarchische organisatie van de Navo: het is een bevelstructuur, zegt hij en voegt er wel een tip voor Mark Rutte aan toe. Want Mark i vanaf 1 okt 2024 de nieuwe secretaris generaal van de NAVO: “Mark moet wel zij eigen Tegenspraak zien te organiseren. (Buitenhof

Sluit aan op gesprekken met een borrel met Rendel de Jong: zal hij zij toegzegging waar maken om mij literatuur over dit onderwerp mailen? Bottom-up vs Top Down. En het vliegtuigongeluk op Tenerife, toen de gezagvoerder het beter wist en de start doorzette, ondanks tegenspraak van teamlid Meurs in de cockpit. Wikipedia beschrijft het alsof ze ook in de cockpit zaten: een thriller bijna!

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuigramp_van_Tenerife

Het incident tussen Meurs en zijn gezagvoerder was later reden om meer aandacht te besteden aan de werkstructuur in de cockpit van vliegtuigen, en de mogelijkheid dat ondergeschikten daadwerkelijk tegen een foute handelwijze van een superieur kunnen optreden is sinds die tijd bevorderd en aangemoedigd.

Het succes van CRM!

In het daartoe speciaal ontwikkelde Tegenspraakprogramma van de luchtvaart (Crew Resource Management, CRM) zijn vliegtuigmaatschappijen piloten en copiloten gaan trainen om assertief te communiceren bij twijfels aan bepaalde handelingen in de cockpit. Ook leren ze om open te staan voor corrigerende opmerkingen van hun copiloot. Omdat uit vervolgonderzoek bleek dat de vaardigheden na zo’n 3 jaar wegzakten, krijgen de piloten regelmatig een opfriscursus.

Peter van Lonkhuyzen, auteur van Tegenspraak – Hoe je beter wordt van dwarsliggers.
Haystack vatte het zijn in 2015 verschenen boek als volgt samen:

Het CRM-programma van de luchtvaart werd in de jaren 80 ingevoerd na een
aantal zware vliegtuigrampen die terug te voeren waren op de menselijke
communicatie. Aanvankelijk waren de piloten sceptisch: ‘psychobabble’ vonden ze
het programma. Inmiddels hebben vrijwel alle vliegmaatschappijen CRM ingevoerd.
Het hoort helemaal bij de luchtvaart, vinden nu ook de piloten zelf.

Tegenspraak is tegenwoordig een must!

Grappig om te constateren dat ongelukken in een cockpit zorgen voor revolutionaire vernieuwingen in onze cultuur. Dat zou toch meer aandacht verdienen. Is die veranderde cultuur doorgedrongen tot het Nederlandse woordenboek ?

Hoe geven encyclopdieen tegenwoordig betekenis aan Tegenspraak?

De nederlands encyclopedie levert 8 betekenisssen, het Nederlandse Puzzelwoordboek zelfs 19 betekenissen: https://www.encyclo.nl/begrip/tegenspraak

“Geen tegenspraak dulden” is geen tegenspraak toestaan! Effect: BOEM = HO en honderden slachtoffers!

Pas in de laatste betekenis beschrijving komt een andere essentie naar voren: het begrip weerwoord, ja? Maar is weerwoord een magere reactie, als ik de discussie in de cockpit er mee vergelijk? Ik zou het effect van tegenspraak naar voren willen brengen door de betekenis van he woord dialoog te doorgronden. Dan wordt het effect van dialoog ook iets wat niet voor de hand ligt, iets onvoorspelbaars. Dat wil zeggen: NIET STARTEN, EVEN WACHTEN EN DE TIJD NEMEN…Tel maar eens tot tien,voordat je reageert….

Tegenspraak is tegenwoordig een must!, Daarin heeft van de Hoop Scheffer groot gelijk in…..

Peter Lonkhuizen zegt het zo:

Open communicatie is een cultuurkwestie. Georganiseerde tegenspraak een middel om de
gewenste cultuur te bereiken. Dat lukt niet in een paar maanden. Het vertrouwen onder
medewerkers dat ze vrijuit kunnen spreken, moet groeien. Cultuurverandering betekent
geduld hebben maar de beloning is substantieel: de door Gallup beloofde hogere
productiviteit, betere productkwaliteit en grotere klantloyaliteit die gepaard gaan met de
grotere betrokkenheid van de collega’s.
En zoals veel mensen die ervaring met constructieve tegenspraak hebben kunnen
bevestigen: het werk wordt er leuker op.

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

“Hou je jouw mond over grond?” <-> “………. ! “

Deze slogans zijn bij vele intimi en expers bekende uitspraken. Constructief erop door denkend kom ik tot een slogan, die als vraag positiever en uitdagender oogt. Het is een actuele vraag, gezien het themanummer Grondpolitiek van het tijdschrift S&D, dit jaar. En een onderwerp waar economen en planologen zich voor gaan interesseren, gezien de bijdragen van Damaris Matthijssen, Paul Schenderling, Prof Erik van der Krabben, prof. Ties Buitelaar en journalisten als Cees Grimbergen in Utrecht. Het is ook een politieke vraag geworden omdat het kabinet Schoof meer onderzoek wil laten doen.

(Persoonlijke noot: ik ben tot op heden nooit lid geworden van een politieke partij)

Stel dat ik als doel van ons project transparantie zou willen nastreven,

  • met welke wetgeving, die we nu kennen zou je dit doel nu al kunnen bereiken?
  • en welke wetgeving hebben we nu te maken die dit streven in de weg staat
  • Met welke initiatieven, met welke wetgeving zouden we het doel van transparantie wel kunnen bereiken?

Wat zijn de voor en nadelen van de verschillende perspectieven

Tot welke conclusie en aanbevelingen komen we nu?

In een eerder geschreven blog gaf ik ruwe beschrijving, hoe ikzelf over dit onderwerp (toen) dacht. Het was mijn aftrap voor een werkgroep Hou je je mond over grond? . Dit blog is te lezen met een klik op https://jkdg.nl/blog/index.php/2024/12/waarom-wil-ik-een-werkgroep-over-grondbezit-en-woningbouw-vormen/

O

Geplaatst in Coach | 1 reactie

Glasvezel (4) zorgt voor oplossingen

Het gedoe omtrent glasvezelkabeltjes op je stoep nadert de fase waarin naar oplossingen wordt gezocht. Of krijgen we meer zicht op “dood in de pot”?

Geprivatiseerd

Bij sommige mensen breekt nu het inzicht door het door de privatisering van staatsbedrijven de overheid verboden werd eisen te stellen aan de uitdijende telecom-markt. Staatsbedrijf PPT werd KPN en PostNL. Met de komst van glasvezel zag je je stoep vlak voor je deur veranderen van kleur: de stoep kleurde in plaats van een grijze openbare ruimte in een marktplek waar partijen als Oidido, KPN en Vodagone /Ziggo hun gevecht om de klant mochten uitvoeren. Zichtbaar voor iedereen: Twee kleuren: een groen/blauw en een oranje kabeleinde. Wat niet altijd gevoeld en zichtbaar is dat de glasvezel-klant de glasvezelaanleg betaalt. Dat is de oplossing van de markt!

Snelheid

Glasvezel maakt snellere streaming mogelijk. Dan kan Disney, Google en Amazon nog sneller zien wie er van dat snellere internet gebruik maakt. Vooruitbetaling verplicht.

Logisch toch dat Thuis Bezorgd.nl en Max Verstappen de handen in een slaan. Om de eerste te worden? Competitie in een neoliberale markt? Race naar de app en win

Hebben we dan nog ergens de overheid voor nodig?

Oplossing?

Een hoogleraar bestuurskunde introduceerde afgelopen zondag de “race to the bottom”. Wordt snelheid de dood in de pot?

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

Omslag in denken?

Opmerkelijk

Er is nu een eerste adviesbureau https://www.moventem.nl, die als motto heeft: Bureau voor onderzoek, advies en participatie in de (semi) publieke sector.

Participatie!

Ik vond dit bureau omdat ik vandaag de mail las van het Mobiliteitsplatform. Zij deden melding van de resultaten van een enquete: https://www.mobiliteitsplatform.nl/artikel/auto/filerijders-berusting-en-weinig-bewustzijn-over-negatieve-impact?utm_source=ActiveCampaign&utm_medium=email&utm_content=Filerijders%3A%20berusting%20en%20weinig%20bewustzijn%20over%20negatieve%20impact&utm_campaign=Nieuwsbrief%20-%20MobiliteitsPlatform%20-%2016%20juli%202024

Of gaat Utrecht op Los Angeles lijken?

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

Autonomie & Verbondenheid v.v.

Dit tweetal begrippen ben ik al een paar jaar aan het onderzoeken. In mijn sociëteit deed ik eerder verslag van door mij verworven inzichten.

Vandaag kwam het bericht dat Bob Goudzwaard overleden was. Ik werd me er opnieuw van bewust dat hij het verband met vooruitgang, economie en techniek kernachtig in een zin kon samenvatten:

Paul Schenderling,initiatiefnemer van Postgroei Nederland meldde dit citaat op Linked In.

Utrecht, 14 juli 2024

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

Recht op dialoog “Voordat je schiet : Mensenrechten”)

Aanleiding

  • Communicatie bij het afscheid van Marijke: gericht op een hopeljke goeie resultaat RvSate
  • Ongewis: elke uitspraak helpt niet want de tredmolend (politiek, bestuur, RWS etc) draaien door
  • Casus met Jens: Welk offer zou je willen brengen om Amelisweerd te sparen <-> € / casus Soesa?
  • Essay schrijven op zoek naar de essentie van de Kracht van Utrecht Omslag in denken & Voor of tegen
  • Drie zittingsdagen Raad van State nov 2024
  • Amelisweerd niet geasfalteerd heeft rust kunnen nemen
  • Lijdzaam afwachten of pro-actief werken?

Idee voorleggen aan KRU-bestuur, met Rob in te vullen-> biertje Rob?

  • wat is de Raad van State eigenlijk voor orgaan? Hoe past dit in onze democratie
  • Happening Actief Burgerschap
  • Raad van State voor leen verklaard
  • Oefenen in argumenteren , vanuit verschillemd posities rijk, stad, expert leek

hoe zou jn Utrecht kunnen oefenen voor de Raad van State-zittingen in november 2024?

  • Wat wordt de eis> Vernietiging TB besluit
  • Wat doe je dan met de 2 miljard, die klaar liggen voor dit TB, dat is tlvaan de politiek
  • Wat doet de RvS meestal: beperken van de gevolgen (bakconstructie Rvs 1980; aanvulling TB
  • Maar…. ligt het samen in regio onderzoeken van de casus Jens niet meer voor de hand dan Oefenen RvS?
  • Voorkeur voor uitwerken Casus Jens

Opmerkelijke inzichten

  • Scheuren in het bouwwerk, vanjuiy KRU /MOB in te brengen argumenyen Stikstof, Bereikbaarheid
  • Wetgeving: maak tijdens de rit een alternatief en weeg dat politiek af
  • Monument als erfgoed: plaats van herinnering
  • Hoe neem je het recht op dialoog in eigen hand (= voorspraak met loyale tegenspraak)

Met wie zou je de casus Jens kunnen onderzoeken?

  • met Rob Kr
  • via Soesa penningmeester Cor van Angelen
  • ROCOV-bijstand
  • UFB met Peter
  • Subsidie / sponsoring werkgevers
  • Karlijn en Harry v.v.
  • professioneel aanpakken = tijd nemen

Hoe zou je de casus Jens kunnen onderzoeken?

  • een mix van Karlijn en Harry
Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

Auto-matismen?

Net in de ANWB-winkel gevraagd naar een boek over openbaar vervoer: Jammer, niks te krijgen. Toch vreemd omdat de ANWB miljoenen leden heeft en een enkeling toch wel eens met trein, tam of bus reist.

Ook gek omdat de CEO van de ANWB wel eens openbaar vervoer in haar CEO-redactioneel in het onovertroffen ledenblad de Kampioen vervlecht.

“Hoe komt dat toch”, vraag ik bij de kassa. Het antwoord was “Vroeger hadden we wel iets, maar onze klanten hadden er geen belangstelling voor.” Niet gek als je bedenkt dat de auto vanzelfsprekend is als voertuig in het hedendaagse verkeer. Tuurlijk, waaom zou je iets anders willen?

Zet Roosendaal het op scherp?

Onderstaande poster is door de gemeente Roosendaal gemaakt voor de zesde (!) dialoog over mobiliteit in de gemeente. Zet deze poster een auto-matisme op scherp? Is het een keuze? Minder auto’s of meer fatbikes? Hoe gaat Roosendaal dat afwegen? En de ANWB?

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

Ik ben een ontevreden KPN klant! Wat nu?

Je vraagt je heden ten dage af. Waar kunnen ontevreden of zelfs boze klanten van KPN hun ergernis kwijt: vandaag is KPN internet er vijf keer uitgeweest. Het ging wel weer zelf aan. KPN weet dat en laat de klant in het ongewisse.

Facturen

Wel eens een afzender van een KPN-factuur opgezocht? Simpel NO REPLY. Je wordt verwezen naar Mijn KPN en daar kom je alleen maar op met …… internet.

Klagen?

Wie weet bij wie of waar je je klachten kwijt kunt over KPN-internet?

Meer vragen

Hoe vaak/lang ligt het KPN internet er uit? (“ik verwacht dat KPN-technici dat in hun systemen bij moeten houden”)

Waar is de performance van KPN Internet te zien?

Wordt de performance van KPN Internet via de koperen kabel op een lager pitje gezet omdat de marketing afdeling van KPN superfors inzet op het verkopen van abonnementen voor glasvezel?

Situatie ter plaatse

Toch wel gek dat de storingen in het internet van KPN een patroon in de tijd vormen.

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

XR in actie!

Wat een genot om Linked Iin als het nieuwe Twitter te zien functioneren. Onderstaande foto gaf tientallen reacties, positieve (heel goeie actie!), negatieve: (illegaal, schande) en belerende (zou XR wat geleerd hebben van de commotie rond de A12 acties?)

Lees de reacties op je Linked In-pagina, het social medium voor theoretisch opgeleiden.

Vragen = beeldvorming (dat is nog een geen oordeelsvorming)

  1. Welke reclame hing hier? (Na te vragen bij XR of bij Decaux , de reclame-borden – makerVan wie is dat reclamebord? Dat is van de reclame-bordenfirma Decaux, sorry JCDecaux.
  2. Heeft Decaux daar toestemming voor, voor die reclame en voor dit bord? (Dat weet `B&W van de gemeente, die vergunning heeft verleend: opsporen dus)
  3. Is er schade toegebracht aan het reclame bord van Decaux?
  4. Heeft B&W nu aangifte gedaan? (Honderden B&W van gemeenten? = Honderden B&W-overleggen over wat voor aangifte zijn op komst, VNG geeft advies)
  5. Mag je zo maar een Decaux bord open maken en de reclame vervangen? (Er rijden Decaux chauffeurs en Decaux-wagentjes want reclame moet wel opgefris worden?, sleutels genoeg?)
  6. Hoe loopt dit af. Item op publieke en commerciële media?
  7. Storm in een glas water of stilte voor de storm?

Wordt vervolgd?

Gaat de Actie van XR “viral” ? Ja, met een Utrechtse foto bij mij om de hoek, gemaakt door iemand die afstapte van zijn fiets en dacht dit is bijzonder! “Goed” dacht ik erbij, wan ik herkende de foto meteen. Bushalte-reclamebord Halte Wittevrouwen!

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen