Door tegenspraak kom je verder ?!?

Wie benoemt de zin van Tegenspraak?

Oud secretaris generaal van de Navo de Hoop Scheffer roemt de hierarchische organisatie van de Navo: het is een bevelstructuur, zegt hij en voegt er wel een tip voor Mark Rutte aan toe. Want Mark i vanaf 1 okt 2024 de nieuwe secretaris generaal van de NAVO: “Mark moet wel zij eigen Tegenspraak zien te organiseren. (Buitenhof

Sluit aan op gesprekken met een borrel met Rendel de Jong: zal hij zij toegzegging waar maken om mij literatuur over dit onderwerp mailen? Bottom-up vs Top Down. En het vliegtuigongeluk op Tenerife, toen de gezagvoerder het beter wist en de start doorzette, ondanks tegenspraak van teamlid Meurs in de cockpit. Wikipedia beschrijft het alsof ze ook in de cockpit zaten: een thriller bijna!

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuigramp_van_Tenerife

Het incident tussen Meurs en zijn gezagvoerder was later reden om meer aandacht te besteden aan de werkstructuur in de cockpit van vliegtuigen, en de mogelijkheid dat ondergeschikten daadwerkelijk tegen een foute handelwijze van een superieur kunnen optreden is sinds die tijd bevorderd en aangemoedigd.

Het succes van CRM!

In het daartoe speciaal ontwikkelde Tegenspraakprogramma van de luchtvaart (Crew Resource Management, CRM) zijn vliegtuigmaatschappijen piloten en copiloten gaan trainen om assertief te communiceren bij twijfels aan bepaalde handelingen in de cockpit. Ook leren ze om open te staan voor corrigerende opmerkingen van hun copiloot. Omdat uit vervolgonderzoek bleek dat de vaardigheden na zo’n 3 jaar wegzakten, krijgen de piloten regelmatig een opfriscursus.

Peter van Lonkhuyzen, auteur van Tegenspraak – Hoe je beter wordt van dwarsliggers.
Haystack vatte het zijn in 2015 verschenen boek als volgt samen:

Het CRM-programma van de luchtvaart werd in de jaren 80 ingevoerd na een
aantal zware vliegtuigrampen die terug te voeren waren op de menselijke
communicatie. Aanvankelijk waren de piloten sceptisch: ‘psychobabble’ vonden ze
het programma. Inmiddels hebben vrijwel alle vliegmaatschappijen CRM ingevoerd.
Het hoort helemaal bij de luchtvaart, vinden nu ook de piloten zelf.

Tegenspraak is tegenwoordig een must!

Grappig om te constateren dat ongelukken in een cockpit zorgen voor revolutionaire vernieuwingen in onze cultuur. Dat zou toch meer aandacht verdienen. Is die veranderde cultuur doorgedrongen tot het Nederlandse woordenboek ?

Hoe geven encyclopdieen tegenwoordig betekenis aan Tegenspraak?

De nederlands encyclopedie levert 8 betekenisssen, het Nederlandse Puzzelwoordboek zelfs 19 betekenissen: https://www.encyclo.nl/begrip/tegenspraak

“Geen tegenspraak dulden” is geen tegenspraak toestaan! Effect: BOEM = HO en honderden slachtoffers!

Pas in de laatste betekenis beschrijving komt een andere essentie naar voren: het begrip weerwoord, ja? Maar is weerwoord een magere reactie, als ik de discussie in de cockpit er mee vergelijk? Ik zou het effect van tegenspraak naar voren willen brengen door de betekenis van he woord dialoog te doorgronden. Dan wordt het effect van dialoog ook iets wat niet voor de hand ligt, iets onvoorspelbaars. Dat wil zeggen: NIET STARTEN, EVEN WACHTEN EN DE TIJD NEMEN…Tel maar eens tot tien,voordat je reageert….

Tegenspraak is tegenwoordig een must!, Daarin heeft van de Hoop Scheffer groot gelijk in…..

Peter Lonkhuizen zegt het zo:

Open communicatie is een cultuurkwestie. Georganiseerde tegenspraak een middel om de
gewenste cultuur te bereiken. Dat lukt niet in een paar maanden. Het vertrouwen onder
medewerkers dat ze vrijuit kunnen spreken, moet groeien. Cultuurverandering betekent
geduld hebben maar de beloning is substantieel: de door Gallup beloofde hogere
productiviteit, betere productkwaliteit en grotere klantloyaliteit die gepaard gaan met de
grotere betrokkenheid van de collega’s.
En zoals veel mensen die ervaring met constructieve tegenspraak hebben kunnen
bevestigen: het werk wordt er leuker op.

Dit bericht is geplaatst in Coach. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.