Laat de eenvoud regeren

Hoe eenvoudig het kan zijn vertelt Wim van der Leegte, algemeen directeur van VDL.

“Het is heel belangrijk dat wij voortdurend weten hoe wij ervoor staan. Iedereen moet weten hoe het staat met kosten, inkomsten en orders. Iedere directeur, iedere bedrijfsleider van ons moet die verantwoordelijkheid voelen. Iedereen moet in staat zijn om dit aan de mensen op de werkvloer te verduidelijken.

Ik was van het begin af aan al bezig om de belangrijkste cijfers van de bedrijven zichtbaar te maken in een systeem waarmee iedereen de vinger aan de pols kan houden.

Met dat systeem werken we nog steeds. Simpel en doelgericht, direct verbonden met vragen als: ‘Wordt er geld verdiend en hebben we genoeg orders?’ Elke werkmaatschappij weet hoe ze ervoor staat.

Als je resultaten zichtbaar zijn dan snapt iedereen waarom het gaat. De cijfers zijn bekend. Kosten, indirecte uren, orderportefeuille. Als de kosten oplopen of als de orderportefeuille inzakt, dan is er een probleem dat opgelost moet worden.

De oplossing komt vaak in samenwerking met de werkvloer. Daar zit ook deskundigheid om verbeteringen te realiseren. Als je de mensen betrekt bij de problemen en duidelijk bent over hoe we ervoor staan, wil iedereen meewerken. Als de leidinggevenden dat nalaten, als ze niet weten wat er op de werkvloer leeft, als ze niet kunnen uitleggen wat er schort aan het eigen bedrijfsresultaat dan gaat het mis. Dit is een platte organisatie met korte lijnen, onze mensen verdienen aandacht en de leidinggevenden moeten dat laten zien.”

Bron: Willem Mastenbroek 9 april 2025 op zijn website

Hamvragen van VDL

Word er geld verdiend en hebben we genoeg orders?’

Beoordeling en hamvragen van JKdG

Performance bij VDL is een afgeleide van het primaire proces, zoals ik dat in mijn Koers-opleiding bedrijfskunde heb leren toepassen. Management en werkvloer sturen op onderlinge inzichten en zoeken naar de waarheid binnen de firma. Ze zijn onderlihg afhankelijk omdat ze beiden eigen kennis en inzichtenn waar de kwestie speel. Een cultuur van voorwaarts afhouden (en de kwestie negeren) is een ramp, net zoals een directeur, waarvan mensen op de werklvloer denken, die weet het beter, zo niet het best. Wim van der Leegte stelt zich op als een voor de werkvloer collegiaal bestuurder. Wie wil dit nu niet, zou ik nu denken: Tip voor elke dialoog tussen ondernemingsraden en CEO?

Hamvraag

De vragen van Wim zou ik willen nuanceren

Verdienen we geld en hebben we goeie klanten (extern en intern)?

Is onze overheid een bedrijf ?

Nou dat valt te onderzoeken, welke (drie?) performance-indicatoren zou een overheid kunnen toepassen?








































Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

7 = mijn oplossing voor depressie en stress

Toen ik in een dip zat, maakte ik een keuze voor welke activiteiten ik beschouwde:oor jharten hoofd

  • Mezelf en mijn directe omgeving: partner, kinderen en 7 kleinkinderen, theorie, ziekte, wachtwoorden, ideeën voor hart, hoofd en huis
  • Stadskraan: staat nu even op hold (verbouwing)
  • Elke week Fitness en zingen
  • Focus op alternatief vervoer: OV (Openbaar Vervoer) in tastbare, publieke handen
  • Werkgroep Maliebaan
  • Grond- en grondpolitiek
  • Kracht van Utrecht, mijjn eigen burgeriniatiatief
  • Autonomie en verbonden heid

Betekenis van deze 8

Dit werkt overzichtelijk. Is wel veel: no 8 is mijn theorie, die past beter bij 1.

Daarom schuift alles wat op,

Mijn rijtje van 7

1. Mezelf en min directe omgeving: partner+(7 klein-)kinderen, dromen, ziekte, wachtwoorden, ideeen

2. Stadskraan, staat nu even op Hold

3. Fitness en zingen

4. Focus op alternatief vervoer:OV

5. Werkgroep Maliebaan

6. Grond- en grondpolitiek (schrijfklus)

7. Basis Kracht van Utrecht, belangrijk om initiatief te houden

integratie van 7 activiteiten

Het helpt soms concreet te worden als ik een stokje verticaal door de 7 activiteiten heen steek. Dan zie ik een nieuw, samenhangend idee. Voorbeeld : in de Maliebaan-werkgroep bespreken we vrijheid in spel en ernst -> idee uitwerken om vrijheidssoep aan socieiteit en wijkbewoners/ & asielzoekers aan te bieden met eenzelfde doel en draaiboek / efficiency me grote Impact.

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

Kinderen van de aarde, magisch, machtig, prachtig…’n film-idee 5.4.2025

Concept voor twee verhaaltjes, die scriptschrijver en regisseur benutten voor hun film scenario. De suggestie om eerst het verhaal achter de film te schrijven kreeg ik vam Ilona Hofstra

De film krijgt een voorlopige titel en een beeld mee ” Kinderen en de olifant” en:”wat betekent het leven voor kinderen?” Daarom een film met twee verhalen en een ongewisse uitkomsr!

Muurschildering in Northeast Thailand, publiek domein

Het beeld

  • The parable of the blind men and an elephant is a story of a group of blind men who have never come across an elephant before and who learn and imagine what the elephant is like by touching it.
  • Magisch zo’n beeld we zoeken naar verwantschap, naar een totaal beeld. De illusie is om het totaal beeld op lange termijn te vinden, Ondertussen en er op een afstand naar te kijken noemen we het totaal een olifant. De wetenschap ontleed het beest en komt achter heel veel nieuwe dingen, maar het blijft een olifant totdat iemand zegt; ik zie verschillen tussen twee olifanten en er zijn opeens 2 soorten olifanten. We beginnen elkaar af te leren dat er een soort olifant bestaat. Dat is de spanning tussen magie en ratio. tussen ratio en magie.

Twee verhalen

Kern: de betekenis van magie en ratio’s voor kinderen. De uitkomst is aan onze kinderen; ongewis!

Magisch denken is kinderen wel toevertrouwd. Sprookjes vol gevaren (rrodkapje) en mooie feesten (elza) zorgen voor slapeloze nachten, ook bij bezorgde ouders. Bestaan sprookjes nu wel of niet? en: is het leven dan geen feest? Doe wat je papa op de markt van welzijn en bedrog zegt en je komt er weg mee, je vindt een oplossing.

Hoe leren knderen af en wat leren ze van ons?

Een revue van het magisch denken in kinderboeken; Amzon heeft kinderboeken in 40 talen beschikbaar Zweedse, Swahili, Hollandse, Chinese, Indiase. Carice van Houten: Amelisweerd was voor mij een sprookjesbos. (citaat !) O d fiets naar het sprookjesbos, de Efteling vol feeen en duivels. (opnames). We leren af om het magisch denken in ere te houden, de ratio komt op en zorgt hoogstens voor hdet vernmindrren van gevaren en risico’s. Gevaren blijven er echteraltijd en risicio’s kun j met wetenschap stap voor stap verminderen. En daar zit de angel Het risico zit hem in de menselijke situatie, de context van die mensen en de wil om het risco te verminderen door in te grijpen. Door te doen en te bedenken en en te zien wat er verandert.

Wie heeft denken en doen eigenlijk uit elkaar gehaald ? Terwijl ze in het magisch denken zo bij elkaar horen? Breekt Nood Wet?

  • de parabel van de blinde kinderen en de olifant (beeld uit Azie, 17de eeuw )
    • The parable of the blind men and an elephant is a story of a group of blind men who have never come across an elephant before and who learn and imagine what t
    • he elephant is like by touching it. foto uit ander thailand =Link Google
  • Andre Meiresone; Ratio en Voelen: citaat van zijn uitspraken / toespraak veritas reunie mei 2025
  • Magisch denken en de ratio staan op gespannen voet; kinderen op 1
  • . Minder is toch niet altijd slechter (kwaliteit en inclusiviteit van de samenleving (Klimaattoespraak op papier en fllm)

Starring: Gerda Havertong, Halina Reyn, Carice van Houten https://youtu.be/br3zGzrmznM (in overleg andere kinderen van de aarde)

Regisseur: Ilona Hofstra, Grootouders voor het Klimaat / Impact Fair clipjes

Productie: jan korff de gidts: grootvader van 7 kleinkinderen en 3 kinderen

Financien/katalysator: Mischa (van Doorn?) , Organisator mpact Fair Nederland 2026

Opdrachtgever/eigenaar: Klokhuis/ NPO / NTR

Doelgroep: Kinderfilm, Kinderpedagogiek, Opleidingen met kinderen

Muziek/omlijsting: DeKoor https://www.dekoor.nl/

Inspiratie: Jens van der weel & Bezorgde Ouders.nl / Klokhuis , landelijk 4&5 Mei Comite. Just Enough.

Premiere: Impact Fair Nederland 2026 voor all exposanten op de Jaarbeurs, Utrecht

Lancering; Dag van de Aarde, april 2026

PR: De vriend van Mischa, die me zei n.a.v. Bezorgde Ouders.nl

“we doen net alsof we geen onderdeel zijn van de natuur…….”

Adviseurs: Diverse adviseurs, wie zich aanbiedt, in overleg

Gebruikte bronnen / literatuur

  • Gerda Havertong, artieste, zangeres, Sesamstraat, geboren in Suriname, kleuterleidster

https://sonichits.com/tag/suriname

  • Klokhuis/ serie Bezorgde ouders:

https://www.youtube.com/watch?v=Y-U8l8ceQdk&list=PLASUYC_gOJoH1n2VFC_y1ZIaOqbTswrSt&index=10

https://www.jaarbeurs.nl/artikelen/lancering-impact-fair-in-koninklijke-jaarbeurs

  • Genoeg = genoeg

https://www.justenough.nl/

https://downtoearthmagazine.nl/genoeg-is-genoeg/

  • Nood breekt wet , de omstandigheden maken de mens, denken en ver-denken, nieuwsgierig zijn

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nieuwsweekend/9e7de661-542a-4bbc-87f8-dafc7f3fce3e/2025-03-22-de-nieuwe-denker-der-nederlanden-david-van-reybrouck

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nieuwsweekend/0195e114-d446-7288-8e5f-63fd77e98f33/2025-03-29-eten-als-een-jager-verzamelaar-das-pas-gezond-vermoedelijk

5 april 2025

Wie vult dit idee met een eigen aspect aan om de kern van ons plan te raken ?

jan

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

Het verdienmodel van mobiliteit

Waarom schrijf ik over mobiliteit

Ik werk in mijn blog aan een aantal artikelen over mobiliteit:

  • over het verdienmodel van mobiliteit
  • over de kosten van mobiliteit in Nederland
  • over van wie is het OV in Nederland?

Wat bedoel ik met het het verdienmodel van mobiliteit ?

  1. Het verdienmodel door een auto en/of elektrische auto aan te schaffen en te gebruiken
  2. Het verdienmodel van het openbaar vervoer (trein, tram en bus)
  3. Het verdienmodel van de fiets, E-fiets en andere verkoopbare fietsen
  4. Combinaties van 2 t/m 3, waaronder de gouden tandem Fiets&OV
  5. Het verdienmodel van een veel toegepaste mob-mix in 1 t/m 4, incl thuiswerken na Corona
  6. Het verdienmodel van Publieke Mobiliteit, met de vraag: “is PM een hype, net zoals MAAS”?

Ik heb nodig:

a. micro- economen

b. hr experts in arbeidsvoorwaarden, belastingen en reiskostenvergoedingen

c. en macro- economen die thuis zijn in belastingwetgeving

d. dialoog en ervaringskennisuitwisseling met & afweging door 1000 belangstellenden (G-1000 methodiek David van Reybrouck)

e. redacteuren

Afwegingsvragen bij een Verdienmodel

I. verdienmodel voor wie

II. als er winst wordt gemaakt wordt waar gaat de winst naar toe?

III. Wie betaalt de rekening als er geen winst wordt gedraaid?

Wie biedt hulp en kennis aan?

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

De kosten van een kilometer mobiliteit

Wat kost een auto per kilometer? En een trein, tram en bus kilometer. En een fiets- of loopkilometer. En als je wel beweegt maar je niet verplaatst? Om hoeveel geld gaat het in auto & OV&Fiets in Nederland? Hoe denken instanties erover? Wat weten zij en wij ervan?

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL)

Mobiliteit is van vitaal belang voor het economisch functioneren van de samenleving en biedt mensen de kans om zich te ontplooien en te ontspannen. Mensen verplaatsen zich, omdat ze op verschillende locaties wonen, werken, winkelen of op visite willen gaan.

Mobiliteit heeft ook een keerzijde. Te veel mobiliteit zorgt voor files en vertragingen. Hierdoor nemen de reistijden en de onbetrouwbaarheid van de reisduur toe en komt de bereikbaarheid van de economische kerngebieden in Nederland onder druk te staan. Daarnaast heeft mobilitentxtit nadelige effecten op de gezondheid van mensen en op de kwaliteit van natuur en milieu, onder andere door de uitstoot van schadelijke stoffen en de productie van geluid.

Ik denk: Planeet Mars, ja, is die bereikbaar! Mijn invalshoek daarentegen is contekst- en impactgevoelig: Nabijheid, in plaats van Bereikbaarheid . Is dan niet verplaatsen (en wel bewegen) beter dan mobiel zijn? Waarom moeten we zo mobiel zijn: lijkt dit op wat Derrida schrijft?

De BECAM-bank

Deze bank biedt leningen voor grotde aankopen en schrijft: Een eigen auto voor de deur biedt alle vrijheid om van A naar B te komen. Die flexibiliteit is niet gratis. Reken naast de kosten voor de eenmalige aanschaf op verschillende maandelijkse kosten. Voorbeelden zijn onderhoud, wegenbelasting en brandstof. Wat kost een auto per maand in de praktijk? De bank schetst diverse scenario’s. 

De bank neemt zowel de vaste maandelijkse kosten als de variabele kosten mee. Voor een inschatting houdt de bank de richtlijn van het Nibud aan.

Het NIbud schrijft 3 april 2025 op haar website over kliometerprijzen van bijna 50 eurocent per kilometer voor een kleine auto tot 75 eurocent voor een middenklasser.

Adviesbureau: Kosten van een vervoerbedrijf

In een adviesrappory aan het ministerie van V& W schrijft adviesbureau Inno-V: de kosten van een vervoerbedrijf worden in grote lijnen bepaald door

  • de kosten van exploitatie: personeel, materieel, verkoop en overige kosten
  • de kosten van sociale veiligheid
  • de kosten van beheer en onderhoud van de railinfrastructuur

Kostenopbouw

  • EXPLOITATIE
    • Materieel: capaciteitskosten
    • Materieel: kilometerkosten
    • Kosten rijdend personeel
    • Verkoopkosten
    • Toeslag overige kosten
  • SOCIALE VEILIGHEID
    • Kosten sociale veiligheid
    • In de huidige praktijk worden de kosten van sociale veiligheid los gezien van de
      ‘exploitatiekosten’. Het is echter gebleken dat er een verschuiving tussen beide heeft
      plaatsgevonden: de kosten van kaartcontrole vielen in 2001 onder de exploitatiekosten en
      zijn daarna grotendeels ondergebracht bij ‘sociale veiligheid’. Dat is de reden dat in deze
      studie de kosten van sociale veiligheid zijn betrokken bij de analyse van de
      exploitatiekosten.
    • Toeslag overige kosten
  • BEHEER EN ONDERHOUD INFRASTRUCTUUR
    • Kosten beheer infrastructuur
    • Toeslag overige kosten

      14 Kostenopbouw conform het Uniform Rekenschema (URS).

Wat kost een OV-kilometer! wat reken je aan factoren mee?

INNO-OV schreef dit rapport in 2007. Maar de OV-chipkaart was nog niet ingevoerd. Door het aannklikken van De OVchipkaart betaalt de reiziger zijn (variabele) reiskosten mits hij geen abonnementskosgten betaalt. Een gemiddelde OV-kilometer (voltarief) kost dan de reiziger bijna 20 cent per kilometer. Zie onderstaande tabel van het GVB van aantal jaren geleden

VoltariefReductietarief
Basistarief€ 1,08€ 0,71
Per kilometer€ 0,196 p/km€ 0,129 p/km

Wat kost een auto per jaar? wat reken je aan factoren mee?

Tot nu toe hebben we vooral de vraag ‘wat kost een auto gemiddeld per maand’ beschreven. Wat ben je gemiddeld per jaar kwijt aan het hebben van een auto. Dit hangt sterk af van het gebruik van je auto. Zit je dagelijks op de weg of gebruik je de auto met name op zaterdag voor de boodschappen? Gemiddeld kun je bij de kleinste categorie auto’s rekenen op gemiddeld 22,3 cent aan variabele kosten per kilometer. Dit loopt in stappen op tot 30,6 cent per kilometer voor de duurdere auto’s. Vaste kosten heb je sowieso, ongeacht het gebruik. Deze kosten kun je begroten in een bandbreedte van €184 tot €391, afhankelijk van het type auto. Samengevat bedagen de variabele kosten per kilometet meer dan 20 eurocent en meer.

Wat kost de auto en het OV voor de belastingbetaler en de overheid?

En waar blijft dat geld?

Conclusies en aanbevelingen

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

Van wie is het OV?

Waarom stel ik deze vraag?

Er is een landelijke discussie aan de gang of het OV weer in publieke handen dient te komen, aangezwengekd door het FNV-netwerk https://wijreizensamen.nl Van wie is het OV dan nu, anno 2025? Is het dan van belang te overwegen dat de invloed van de politiek op een publiek bedrijf groter is dan de op een privaat of commercieel bedrijf? Hoe groot is nu dan de invloed van de politiek op het OV. En: Wat becshouw je als OV in Nederland En hoe kijken we naar de cirkel van invloed of de cirkel van betrokkenheid? Dit type vragen behandel ik in dit artikel. Graag verbetersuggesties en tips.

Wat is het OV in Nederland?

OV bestaat uit bedrijven en mensen die het spoor, de trams, de bussen in Nederland runnen/

Het Spoor bestaat o.a. uit het spoor van Proral waar NS-ers op rijden. Wikipedia zegt over NS

N.V. Nederlandse Spoorwegen (NS) is een Nederlandse spoorwegmaatschappij en naamloze vennootschap, waarvan de aandelen in handen zijn van de Nederlandse overheid. Dit semioverheidsbedrijf werd opgericht in 1938 en was tot en met 1994 de enige eigenaar en beheerder van alle spoorlijnen in Nederland, de stations, personen en materieel. Een inkijkje in de wereld van 1939 geeft di flimverslag https://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Opening_van_de_spoorwegtentoonstelling_Weeknummer_39-36_-_Open_Beelden_-_55132.ogv

Trams en bus worden gerund door lokale, vaak regionale maatschappijen. in de regio Den Haag e.o. is dat de HTM , in Rotterdam de RET en in Amsterdam het GVB. De eigemdomsverhoudingen moeten we per maatschappij nog uitzoeken. In dit artikel richt ik me op Utrecht. Die heeft een eigen geschiedenis.

Marktconform

In sept 2007 werd een adviesrapport voor het ministerie Verkeer en Waterstaat opgesteld voor “stappen naar marktconform openbaar vervoer in de grote steden” Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-24036-341-b1.pdf

In Utfrecht hadden we het GVU, Gemeentelijke Vervoerbedrijf Utrecht.

Wikipedia, de vrije encyclopedie zegt het over het GVU

GVU (inclusief voorlopers) was iets meer dan 109 jaar lang het stadsvervoerbedrijf in de stad Utrecht. Op 8 december 2013 kwam het stadsvervoer in Utrecht na een openbare aanbesteding in handen van Qbuzz. Dit bedrijf exploiteert het openbaar vervoer onder de merknaam U-OV.

Een gelede GVU-bus.

Op een andere plaats lezen we op Wikipedia:

In 1939 reed de gemeentelijke tram voor het laatst en werd het busbedrijf samengevoegd met andere gemeentelijk diensten in het GEBRU (Gemeentelijk Gas-, Electriciteit-, Bus- en Radiobedrijf Utrecht), in 1954 werd dit GEVU (Gemeentelijk Energie- en Vervoerbedrijf Utrecht). In 1977 werd het energiebedrijf afgesplitst en ontstond de naam GVU.

In 2004 werd het GVU een N.V. met de gemeente als enige aandeelhouder, de gemeente verkocht de aandelen in 2007 aan Connexxion.

GVU verzorgde tot 8 december 2013 het busvervoer in de gemeente Utrecht, diverse buslijnen tussen Utrecht Centraal en Maarssen en enkele lijnen in het buitengebied ten noorden van de stad. Deze lijnen vormden samen de Concessie Stadsvervoer Utrecht.

GVU was tussen 1977 en 2013 de afkorting van Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht. Sinds 2007 was GVU een dochtermaatschappij van Connexxion. Sinds 8 december 2013 verdween de bedrijfsnaam GVU en wordt het bus- en tramvervoer in Utrecht gereden door merknaam U-OV.

Verkoop van aandelen

De verkoop van de Gemeentelijke aandelen in het GVU aan een commercieel bedrijf Conneexion heeft een bizar verloop gehad;

Het gemeentebestuur had in 2000 besloten tot inzetten van het proces van
verzelfstandiging van GVU. Per 1 januari 2004 was de verzelfstandiging een feit. Per die
datum was GVU een NV waarvan de aandelen gehouden werden door de gemeente
Utrecht. De gemeente had daarbij de balans van GVU zodanig gereorganiseerd, dat het
bedrijf in redelijkheid zelfstandig zou kunnen functioneren.
Het BRU is vrijwel volledig buiten de verzelfstandigingsoperatie gebleven. Wel heeft BRU
er op aangestuurd dat,voorzover OV-infrastructuur nog in eigendom was van GVU deze
aan de gemeente als wegbeheerder werd overgedragen.
In 2005 werd op initiatief van de Tweede Kamer door de Minister toegezegd, dat de
openbare aanbesteding van GVU vervoer door het BRU uitgesteld zou mogen worden tot
2012 mits GVU vóór 2007 door de gemeente vervreemd zou zijn. Dit heeft na een
biedingsproces geleid tot de verkoop per ultimo 2006 van GVU door de gemeente aan
Connexxion. Bij de verkoop heeft een belangrijke rol gespeeld, dat het BRU had toegezegd
dat de door GVU gehouden concessie Stadsvervoer die ultimo 2009 zou aflopen, bij
verkoop zou worden verlengd tot ultimo 2012 (waarbij nieuwe prijsafspraken worden
gemaakt). Deze toezegging is schriftelijk vastgelegd. Opm: Verkoopprijs is niet beschreven

Geschiedenis van de Utrechtse trams en de relatie met de Electriciteitsvoorziening

In 1879 begon de exploitatie van paardentrams in Utrecht. Op 27 oktober 1904 werd de Gemeentetram Utrecht (GTU) opgericht. Dit werd tevens de grootste klant van de nieuwe elektriciteitscentrale. Op 20 juni 1906 gingen de eerste elektrische trams rijden over een ringlijn over de buitensingels. De UTM, de paardentrammaatschappij in Utrecht, werd uitgekocht en de GTU nam een gedeelte van hun normaalsporige net over. In 1922 reden er 5 lijnen, die reikten tot Zuilen, Rivierenwijk en het Wilhelminapark.

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

Wordt er gesold met het SOL-gebouw&terrrein? Wat is er loos?

Ik woon al heel wat jaren in de stad. Er zijn heel wat leraren opgeleid op de SOL in Rijnsweerd Zuid, vlakbij de Uithof. Sinds het moment dat de Hogeschool de opleiding overnam werd het gebouw tijdelijk verhuurd en opgeknapt. Alleen wat is tijdelijk en wat waren de kosten en baten.

Dit artikel roept mensen in stad en regio op om mee te werken en te denken hoe er “gesold” is met gebouw en terrein. Hoeveel hectares omvat het, en wat is de marktwaarde of liever gebruikswaarde van het vastgoed? en er zijn meer vrafgen dan antwoorden. Doe mee met dit uitpluizen….en geef mij een reactie op deze ontwerp-blog, dan pas ik hem aan met nieuwe gegevens / tijdlijn en planning. 30 maart 2025, jan korff de gidts.

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

Boek: “Daarom zijn de boeren boos”

De protesten en de motieven 
Dick Veerman en Elske Gravesteijn
 Landbouw en natuur 
Franciska de Vries
 Realiteitszin – van dingen die kwamen, gaan en nieuwe die
komen 
Joris Relaes en Yves Segers
 Naar nieuwe collectiviteit 
André Hoogendijk
 Ecologische politiek en politieke ecologie 
Wouter van der Weijden, Peter van Bodegom, Eric Hees en Frits
van der Schans
 Vervreemdend beleid 
Dick Veerman
 De stikstofkwestie 
Han Lindeboom
 Het voedselsysteem –  tot heden 
Krijn Poppe
 Voedselsystemen in verandering 
Tessa Avermaete, Melanie Murk en Fleur Marchand
 Uit de duivelse crisis? 
Krijn Poppe, Dick Veerman en Wouter van der Weijden

Wie waren de Tegenlezers?

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

Spreeuwen: Filmpje!

https://www.youtube.com/watch?v=jBVbhgaNdX0

https://www.bnnvara.nl/vroegevogels/artikelen/duizenden-spreeuwen-komen-samen-bij-zonsondergang

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen

Naar een Syllabus Grond & Grondpolitiek? “Hou je mond over grond! “

Ontwerpdatum maart /april 2025

Inhoudsopgave

  1. Eerste definities als aftrap
  2. Mijn groeiende zorg & toelichtingen van motieven voor een syllabus
  3. Doel van de syllabus. (soort voorwoord met aspecten en stappen)
  4. Conclusies als samenvatting van de oplossing
  5. Aanbevelingen voor behandeling van het onderwerp: E-book als voertuig?
  6. Nazorg. verder lezen & literatuur; Colofon en dankzegging voor de begeleiding
  1. Eerste definities: Bron: Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie en VNG-magazine (2024)

Grond kan volgens Wikipedia verwijzen naar:

Grondpolitiek is een actueel onderwerp

O.a. het VNG Magazine nummer 3 (16 februari 2024) publiceert er zo over

“Voor de grote woningbouwopgave is ruimte en dus grond nodig. Maar de grondposities van gemeenten zijn slecht en nieuwe grond is duur. Toch zou het kabinet graag zien dat gemeenten met actief grondbeleid de regie pakken. Zo eenvoudig ligt het niet. Aspecten die Pieter van den Brand beschrijft voor de relatie van grondpolitiek en financiën: Woonfonds: nieuw geld voor oude wijken, Ruimte, wonen en mobiliteit, Ruimtelijke ordening Tekstbron: Pieter van den Brand

Concept-onderoeksvragen: Wordt de hoge prijs van woning veroorzaakt door de grondprijs of word de grondprijs zo hoog dat je er alleen maar dure woningen op kunt bouwen? wat zijn feiten en mythen in dit onderwerp?

Tot slot: wat betekent een syllabus?

Wikipedia schrijft: Een syllabus (meervoud: syllabi) of reader is in het Nederlandse taalgebied een document met een overzicht en samenvatting van de onderwerpen die worden behandeld tijdens een cursus. In sommige gevallen vindt de student hierbij tevens opdrachten en kopieën van de benodigde literatuur. Een syllabus wordt meestal opgesteld door de docent en uitgereikt tijdens het eerste college.

Ik vergaar inzichten en word een docent. Ik heb nog niet besloten een cursus te geven.

2. Groeiende zorgen, toelichtingen bij mijn motieven en onderzoeksvragen

a. Jeugdherinneringen: het beroep van mijn vader en het beroep van mijn schoonvader. Ik zou die samenvatten als integriteitkwesties.

b. Eigen initiatief leidde tot een voor mij groeiende twijfel over de wijze waarop bedrijven beslissingen in mcht omzetten en mij dwongen tot het onderschrijven van uitspraken als: mijn bedrijf heeft ht grootste gelijk van de wereld, voor jouw tien anderen, wees een brave loonslaaf; een klokkenluider loopt hier grote risico’s.

in diezefde tijd ervaarde ik dat mijn werkgever het oneens was met mijn opvattingen over een inclusieve(?) wetenschap met een groter Ecologisch – maatschappeljk perspectief. Ook de wijzewaarop de overheid en de politiek besluiten nam vergrootte mijn zorgen. Ik ervaarde non-response en non-creatviteit in de reacties van overheden over alternatieven in de kwestie A27 door Amelisweerd. Terwijl onze inzichten groeiden in de impact van mer speelrumte met alternatief denken over de ambtelijke organisatie, gemeenteraad en gemeentepolitiek (Ruimtelijke Strategie gemeente Utrecht, RSU).

c. Ruimte & Interviews met leden van mijn sociëteit De Constructieve: “De wildernis is van de landheer” Ik ging inzichten verwerven in het regale recht en de betekenis van GREX (grondexplotatie) Bouwrecht, Romeins Recht) en het Burgerlijk Wetboek in Nederland. . Lastige maar wel verteerbare kost voor mij die in zijn studiejaren vanuit een chemische opleiding, (dus niet juridische) assistent bij Recht in Theorie En Praktijk (RITEP) ws geweest. In dit academische RITEP-vakgebied ging ik met studenten van mr Ad Geers en mr Sjef Gevers (Utrechtse Universiteitsdocenten) het Recht In Theorie vergelijken met het Recht in Praktijk. De Hinderwet !. Je kon het verschil zien aan volop schuim op de sloten. Milieuwetten kwamen pas jaren later..

d. Extra aanleiding was dat ik in 2024 meerdere malen persoonlijk ben gebeld door IGN VASTGOED. Deze firma bood me kavels aan. Kavels zijn stukjes grond die IGN Vastgoed in Nederland te koop konden aanbieden. Aantrekkelijk aanbod, meneer in een mooie brochure verwoord: met een fantastisch rendement van 20 % ! Dat heb ik kunnen weerstaan, ongeloofwaardig. Ik voelde onmiddelijk nattigheid en heb dan ook geen enkele kavel gekocht….) Wat gebeurde er; Paar maanden later werd juist deze firma IGNV Vastgoed door de rechter veroordeeld omdat zij een koper hadden misleid. In de NRC stond een toelichting op deze rechterlijke uitspraak! Bron NRC.

e. Contacten met en informatie van Michel van Hulten, de Buitenkamer & Willeke Slingerland , de lector op de Saxion-Hogeschool die corruptie als onderwerp onderzoekt https://www.linkedin.com/in/willeke-slingerland-0950b95/

f. Corruptie in NL en de oproep van het Openbaar Ministerie om het hiaat in de anti-corruptiewetgeving te dichten. Ik kan alleen geen onderbouwing van deze oproep vinden

g. Contacten met leden van het Europarlement D66 ivm aaanstaande anticorruptie-richtlijnen, die ook in Nederland moeten worden ingevuld: Focus D66 = Verkleining corruptierisico en sluitende wetgeving in Europa. Betekent dat nu de relatie tussen Europa en een Nederlands hiaat door D66 wordt gelegd?

h. Contacten met Pvda/GL-raadsleden en de rol van fellows van de Buitenkamer en de komende meeting van de Buitenkamer.

i. Toen ontdekte ik de publicatie van prof Hugo Priemus, Hou je mond over grond! Verslag van het in 2000 gehouden congres op de TU Delft, met een voorwoorden samenvatting van alle congresbijdragen van intimi, die met zijn allen heel veel wisten van grond en grondpolitiek. Het zou als E-book moeten worden uitgegeven als stuidiemateriaal, als syllabus die ik nu aan het schrijven ben.

Dat zijn heel wat motieven. Ik ben van plan de bovenstaande motieven verder in separate Blogs te onderbouwen en toe te lichten. Voor Motief f heb ik inmiddels het blog Corruptie geschreven. Omdat het nog niet af is dit Blog nog niet gepubliceerd. Een uitwerking van motief a het beroep van mijn vader a1 en schoonvader a2 volgt hieronder

Motief a 1. het beroep van mijn vader

Tijdens mijn middelbare schooltijd (1959- 1965) werd mijn vader werkloos. We woonden toen in Zeist. Hij was op staande voet ontslagen omdat hij de directie van zijn bedrijf irriteerde. Mijn vader was bedrijfsleider bij Schokbeton uit Zwijndrecht, Kampen & Zeist, de firma die innovatieve bouwmethoden had geïntroduceerd in de fors groeiende bouwmarkt. “Als je beton schokt dan verbeteren de eigenschappen van beton”, zeg maar. Schokbeton ging prefab-elementen voor de Woningbouw, En van beton wist mijn vader, gezien zijn opleiding en ervaring bij de afbouw van het Groothandelsgebouw in Rotterdam veel van. Mijn vader werd in die tijd bedrijfsleider bij de bouw van een grote woningbouw locatie in Utrecht. Op de Utrechtse uitbreidingswijk, het Kanaleneiland, heeft hij met Schokbeton- en andere mensen veel zogenaamde Prefab-flats gebouwd. De eerste in Utrecht!

Mijn vader een Klokkenluider?

Wat hij ook ontdekte (en het tragisch is dat mijn moeder alle bewijsstukken heeft weggegooid, want ze schaamde zich) is dat mensen op de bouwplaats sjoemelen met de beton samenstelling: Dat wil zeggen ietsje minder cement kan geen kwaad en is een stuk goedkoper, toch? Of was het in de werkplaats waar de prefab-elementen werden gemaakt en geschokt?

Nou dat wilde de directie niet horen en mijn vader kreeg gelijk ontslag. Dat merkte ik overigens pas toen mijn vader overdag thuis bleef en zijn mooie auto (een grote mooie Ford Zephyr ) moest inleveren. Dat hoorde bij het ontslag. Ik zou de rechtbank moeten vinden waar een ontslagzaak heeft gediend. Wat was de datum van de rechtszaak, ik weet het niet.

Hypothese: “Betonrot “in Kanaleneilandflats?

Zo’n tien jaar geleden (de bewijsstukken waren er niet meer en mijn vader was al in 1977 overleden) heb ik in Utrechtse archieven proberen na te zoeken of er meer bekend is over (de oorzaken van) betonrot in deze flats. Dat fenomeen stond tenminste in Utrechtse kranten. Ik heb geen verhaal over de orzaken betonrot kunnen vinden. Speld in een hooiberg. Er zijn heel veel oorzaken van betontrot. Kan gebeuren. Wikipedia heeft gelukkig nog een pagina over de firma https://nl.wikipedia.org/wiki/Schokbeton. Wikipedia meldt onder andere: Schokbeton wordt gemaakt van een vochtig, niet vloeibaar mengsel van zand, cement en fijn grind, met een geringe hoeveelheid water. Het mengsel wordt zeer nauwkeurig samengesteld en zo homogeen mogelijk in mallen verdeeld. In een fabriek is dat veel beter mogelijk dan op een bouwplaats. Door de mal met inhoud te ‘schokken’ wordt het beton verdicht, waarna het verder chemisch kan uitharden. Zand, cement en grind: Is cement de duurste grondstof?

Bouwfraude

Wat ik ook herinner is dat mijn vader extra geïnteresseerd was in wat later in die jaren ging spelen, De Media-aandacht toen Ad Bos in 1999 de bouwfraude aankaartte heeft mijn vader overigens niet (hij was toen al bijna 25 jaar dood) maar mijn schoonvader wel meegemaakt.

Zembla 2021

Zembla heeft in 2021 een gedenkwaardige reportage over dit explosieve dossier gemaakt. Nog altijd terug te zien: https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/de-bouwfraude-20-jaar-een-explosief-dossier.

Was het kartelvorming, fraude of corruptie?

Anno 2025 (25 jaar na de aanklacht van Aad Bos) denk ik meer aan corruptie. Bestaat dat eigenlijk in Nederland? Overdenk wat ZEMBLA beschreef : Bos, voormalig technisch directeur bij bouwbedrijf Koop Tjuchem, levert in Zembla de bewijzen voor het bestaan van een bouwkartel. Bouwbedrijven maken in het geheim prijsafspraken. De opdrachtgevers van allerlei bouwprojecten blijken zeker tien jaar lang voor miljarden te zijn opgelicht. Is het geframed als kartelvorming, terwijl het woord oplichting meer voor de hand lag. Of corruptie? Wat is eigenlijk het verschil tussen misleiding. oplichting en corruptie? Deze juridisch getinte onderzoeksvraag neem ik mee in mijn (separate) blog over corruptie. Wat zegt ons strafrecht heden ten dage?

Motief a.2. het beroep van mijn schoonvader

Het opmerkelijk was dat mijn vader eenzelfde werkkring had als mijn schoonvader. Mijn schoonvader had rond WO II de zaak van zijn eirgn vader overgenomen, een klein aannnemersbedrijf in Noord Holland. Gesprekken tussen hen beiden snel over de hen bekende bouwwereld.

Kartelvorming bij aanbestedingen?

Een van de besllssingen van mijn schoonvader was dat hij uit de Aannemersvereniging stapte omdat hij door had hoe de zogenaamde onafhankelijke aanbestedingen van nieuwe bouwwerken plaats vonden. “Doorgestoken kaart” en mijn beide vaders wisselden uit wat ze van de bouwwereld dachten: “Ons kent ons”. En meer. Enveloppen met de laagste offerte die een aparte eigen reis maken. En de uitdrukking: ” Meer werk is Goud Werk” In lage offertes laat je cruciale zaken weg, die je met een goed gekeurde offerte in een extra factuur tot een extra betaling kunt laten leiden. Misleiding, fraude of corruptie zeg het maar. Ja, Kartelvoming werd jaren later het frame, nadat Aad Bos zijn aanklacht publiek maakte. klokkenluiders zoals Ad Bos en anderen kregen het heel moeilijk om overeind te blijven en door kunnen leven. Er kwam – tegen de stroom – wel meer aandacht voor klokkenluiders. Er kwam een officieel huis voor klokkenluiders https://www.huisvoorklokkenluiders.nl Eerst op de Maliebaan in Utrecht, later in Den Haag.

“ONS KENT ONS”

“Het is zoals het is, zo doen we dat al eeuwen! “.

Ik was in mijn jeugd beginnend vogelaar. Een volière in onze tuin zou toch wel prachtig zijn, zei ik een keer. Paar maanden later stond de volière in onze tuin. Mijn vader heeft er niets aan getimmerd of geverfd. In de donkere dagen voor de Kerst ontvingen we allerlei soorten gevogelte – klaar voor de braadpan -. Steevast een verrassing. Wie was de afzender. We waren het gewend, het was nog op kleine schaal, waar poeliers aan konden verdienen. Het was misschien nog niet op de schaal die jaren later publiek zou worden. En, waar jaren verder miljoenen, zo niet miljarden euri in om zouden gaan?

Motief i. “Hou je mond over grond ! “

” Hou je mond over grond I” is een gevleugelde en bekende uitspraak. Volgens experts in grond is het zelfs een ongeschreven regel. Deze regel is van Hugo Priemus, hoogleraar aan de TU Delft. Ik heb hem gebeld en ben zijn publicaties aan het lezen. Uit 2000 en 2001.

De ongeschreven regel hou je mond over grond komt uit het artikel van Co Verdaas cs in https://www.gebiedsontwikkeling.nu/artikelen/gronden-voor-gebiedsontwikkeling/ De zelfde Verdaas, die we vanuit de Kracht van Utrecht met de ladder van Verdaas als methodiek toepasten voor een transitie naar een meer duurzame mobiliteit. Bron: Rapport Kracht van Utrecht-initiatief 2009.

Google leverde mij de twee publicaties van de Delftse Hugo Priemus,. In 2000 schreef hij ‘Hou je mond over de grond’ Grondbeleid en locatieontwikkeling na de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening. En in 2001 schreeh hij met GEO-info-wetenschapper Dj. Dubbeling ve Priemus, H., & Dubbeling, DJ. (2001). Hou je mond over de grond. DUP Satellite. Leesvoer!

Als ondertitel voor deze syllabus koos ik dan ook met dank aan Hugo Priemusvoor: “hou je mond over (de) grond.

3. Doel & focus van de syllabus, eerste aanbevelingen

Als doel van deze syllabus is omschrijf ik:

1. opschrijven en analyseren, lezen en vergaren van inzichten. En luisteren wat ik hoor in mijn netwerk. En dat is -tot mijn verrassing – veel.

2. Daarom wil ik het debat over grond en grondpolitiek met basisinformatie en conclusies aanzwengelen, zonder de betweter of jurist uit te willen hangen. Ik zie mijn inzichten als een momentopname. Alle tekst is mijn verantwoordelijkheid: ik en niemand anders, citaten uiteraard uitgezonderd. Mijn focus ligt dan ook op vooral op politieke aspecten van het vraagstuk, naast de juridische en bestuurskundige aspecten, die er mee samenhangen. Ik maak met mijn publicaties mijn inzichten en perspectief openbaar. Ik weeg wel mijn woorden zorgvuldig onder beschuldigingen te uiten. Het onderwerp heeft -sinds 1977 ! te lang ! – niet meer op de politieke agenda gestaan. https://www.parlement.com/id/vh8lnhrouwxb/kabinetscrisis_1977_grondpolitiek

3. Ik schrijf deze syllabus voor in grond- en grondpolitiek geïnteresseerde burgers. Daarom deel ik mijn motieven in het vorige hoofdstuk. En ik wil belangstelling voor dit onderwerp bij politici wekken. in Nedetlsand en in Europa ivm een weliswaar vertraagde maar nog steeds op komst zijnde Europese Non-corruptierichtlijn https://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2024/06/14/combatting-corruption-council-adopts-position-on-eu-law/https://www.consilium.europa.eu/nl/press/press-releases/2024/06/14/combatting-corruption-council-adopts-position-on-eu-law/

4. ik zou van de syllabus, bijv met Stadszaken een podcast kunnen maken. iK zou er ook een maatje kunnen vinden om in een landelijk tijdschrift een ingezonden brief geplaatst te krijgen (bijv . Binnenlands Bestuur? ) Het thema in de uitspraak van minister Pronk “Hou je mond over grond! wil ik met deze syllabus doorbreken. Bron: het artikel in de NRC uit 2001: https://www.nrc.nl/nieuws/2001/06/01/paarse-aarde-7544317-a531388#/handelsblad/2001/06/01/#112

9 april / 23 april 2025

Geplaatst in Coach | Een reactie plaatsen