“Transitie in mobiliteit: wat betekent dat voor jullie als Kracht van Utrecht?”

Mensen vragen me steeds meer hoe komt het toch dat jullie zo strijdvaardig blijven en jullie analyses zo op het behoud van Amelisweerd èn klimaat-toekomst gericht zijn? We volgen een transitie-scenario.

Op 22 april 2009 hadden we in ons eerste rapport de stelling geponeerd dat “als 14 % een andere mobiliteitskeuze maakt èn we investeren in een Fiets- + OV=netwerk verbreden snelwegen niet nodig is Anders gezegd: Omdat we ons wilden richten op de relatie burger – overheid werden we nog gevoeliger voor transitie-paden waarin de overheid en burgers een rol konden spelen.

Onze expert-website www.krachtvanutrecht-initiatief.nl is nog altijd in lijn met deze stelling: Lees de aanhef maar op http://www.krachtvanutrecht-initiatief.nl

Verkeers- en vervoersexperts hadden ons reeds in de jaren negentig en het begin van de 21ste eeuw een onderbouwing van de volgende stelling aangeleverd: “Wanneer 1 op de 7 automobilisten in de spits een andere keuze maakt en we fors investeren in zowel fiets- als OV-netwerken, verlichten we de overlast van het verkeer. Nieuwe en bredere wegen zijn zo niet nodig”. Ook niet door Amelisweerd.

Het Kracht van Utrecht-initiatief is een groep van bewoners en experts, die concrete voorstellen doet over de omslag naar duurzame mobiliteit, schonere lucht en een leefbare stad. Lees verder…

Lees ook onze WEBKRANT met korte nieuwtjes over onze standpunten, lobby en activiteiten.

Binnen de Kracht van Utrecht werkten we vanaf de start in 2009 samen met heel veel burgerinitatieven. Vanuit je rol als burger doe je dit en dan verwacht van je overheid datgene wat je eigen keuzen versterkt. We maakten de volgende schets: 1 op de 7, voor een gezonder leven:

We wisten dat het verkeer vooral stedelijk + regionaal van aard was (2/3 deel, 1/3 is slechts doorgaand verkeer). We rekenden uit dat de groei van automobiliteit tot steeds grotere CO2-emissies en steeds meerenergie verlies leidde….En: toen ik later met experts over deze plaat sprak, werd ik steeds trotser op deze versie !

Dit plaatje riep wel meer vragen op. Wat is een voetafdruk (klimaat / C02 etc) wat heeft dat te maken met (auto)mobiliteit (dat valt uit te rekenen) en waarom vraag je naar het energiegebruik van mobiliteit. En wat betekent Besparen met Trias Mobilica? Is lopen en fietsen gezond? Wat voor regio wil je eigenlijk zijn?

Plaatjes losten het lastige communiceren niet op. Dat bleek bij het formuleren van onze zienswijze op het Mobiliteitsplan 2040. Gelukkig was ik gestoten op publicaties van Derk Loorbach, 2017, met het transitieplaatje van Drift, de X-curve!

De X-curve paste bij ons transtiedenken toen ik de kern van de UvA-oratie van professor Marco te Brommelstroet kon bijwonen en door kreeg. Want hij toonde de volgende plaat:

In dec 2022 nam ik bovenstaande plaat op in mijn college voor de Utrechtse Geografen Vereniging, VUGS. Het napraten gaf tal van perspectieven voor 2023. Hoe creëren zaailingen een verhaalzaadje en hoe vermenigvuldig je zo’n zaadje. Ja door her zaadje te laten bloeien! En waar te nemen welke transitiebeweging plaats heeft. Dat werd een onze opgave!

Dit bericht is geplaatst in Coach. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.