Wie denkt mee waar je afbouw van een snood plan en waar je de opbouw van een alternatief aan afmeet?

Als Kracht van Utrecht hebben we afgelopen jaren geleerd in stappen te denken, Verbeelding aan e macht, 1968 zeg maar.

Jan Hoogenraad ontwierp in 2022 de volgende praatplaat. Gepubiceeerd in de KvU-Nieuwsbrief 81 en gepresenteerd in de Regionale Klimaattafel Ruimte en Mobiliteit no 7 https://krachtvanutrecht.nl/krachtvanutrecht/h/2171/0/15701/Ons-verhaal-en-onze-agenda/Kansen-voor-CO2-reductie-mobiliteit-in-de-regio

Toelichting bij de praatplaat (2022)

  • CO2-emissies: Start = basis in 1990 + Groei CO2-emissies 1990 -> 2019: Daar moet 49 % van af
  • De -49 % verdelen we over 12 grotendeels gelijke porties (tussen – 3 en 10 %) – > praatplaat.
  • Dat zijn 12 onderling heel verschillende maatregelen van verschillende overheden
  • Als ze allemaal een bijdrage leveren, moet de -49 % CO2-emissiereductie mogelijk zijn
  • HET KAN DUS, mits er een samenhangende strategie ontstaat
  • Echter: gezamenlijke kwantificering + strategische afweging hebben overheden nog niet gemaakt
  • Het is aan burgers en overheden om af te wegen hoe ver je gaat met iedere maatregel (bijv. op basis van kosten per bespaarde ton CO2) om over die –49 % te verdelen

Maken we voortgang? de X-curve

Als je streeft naar -49 % weet je niet waar je een alternatief sterker mee maakt. De X-curve, het transitieplaatje maakte dat duidelijker. Dit plaatje is gemaakt door van Derk Loorbach, werkzaam bij DRIFT, een afdeling van de Erasmus Universiteit:

Afbouw van een snood plan + opbouw van een alternatief in 1 plaat?

Het aardige van dit plaatje is dat de afbouw + opbouw allebei (en tegelijk) zijn te zien. Afbouw van een snood plan om de A27 te verbreden naar 14 rijstroken door Amelisweerd. Opbouw van een alternatief met meer aandacht voor de keten van thuiswerken, lopen, fietsen, deelvervoer en OV (bus, tram, metro en trein). Maar waar kun je nu aan afmeten of er afbouw en /of opbouw plaats vindt? Derk Loorbach bedacht met sociologen van de NSOB een oplossing. Zij legden samen twee plaatjes (de X-curve en een meetinstrument van de NSOB) over elkaar:

Waar kunnen we nu de afbouw en opbouw aan af zien?

Goeie vraag. om in een volgend blog uit te werken. Wie denkt mee?

Hebben julle momentum?

https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3659461/utrecht-zit-niet-meer-te-wachten-op-verbreding-a27-bij-amelisweerd-hoe-zit-dat-met-de-politiek

Dit bericht is geplaatst in Coach. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.