P&R als sleutel voor 2024-2026 ?

Samenvatting in vragende vorm

De dagelijkse pendel (lokaal + regionaal) vormt het grootste aandeel in de autoverkeersstroom op de Ring Utrecht. Daarom reflecteren we aan de hand van deze pendel en broze plannen voor het verbreden van de Ring Utrecht met plaatjes hoe je er over kunt denken. We toetsen dit denken aan voordelige en duurzame oplossingen, met P&R stations in de regio Utrecht als oplossings- en analyse-instrument. Wat heeft deze analyse voor consequenties voor het mobiliteitsbeleid van naburige gemeenten. En voor Prorall, NS en OV-bedrijven? Voor het in bewerking zijnde ARU-alternatief van Gemeente en Provincie Utrecht, waarmee Amelisweerd gespaard kan worden en CO2-reductie kan worden behaald? Welke consequenties heeft dat voor ons transitie-deken en Ruimtelijk Ordeningsbeleid. Wat is de verwantschap met andere artikelen in deze Nieuwsbrief?

We kiezen voor een didactische aanpak met de volgende opbouw

Hoe keken we tot voor kort naar de snelweg en de stad = plaatje 1

Wat vonden we jarenlang de oplossing voor de groei van automobiliteit = plaatje 2

Wat gaat de oplossing kunnen worden = plaatje 3, vooral als de provincie, naburige gemeenten, Prorail NS, OV bedrijven en de Fietsersbond meekrijgt

Invalshoek P&R

Sommige P&R terreinen staan vol, niet allemaal hebben een goede OV-verbinding. De automobilist die op Google naar P&R-terreinen zoekt leest:

Utrecht heeft momenteel 4 P+R terreinen, te weten :

  1. P+R Utrecht Westraven. Griffioenlaan 1, 3526 LA Utrecht. …
  2. P+R Utrecht Berlijnplein Leidsche Rijn . Berlijnplein 4 , Utrecht. …
  3. P+R Science Park Utrecht Uithof. Universiteitsweg, Utrecht. …
  4. P+R Utrecht Papendorp.

Vervoerskundigen kijken tegenwoordig anders naar P&R. Westraven staat hele dagen bijna half leeg! Hele drukke P&R – terreinen genereren daarentegen veel traffic en kunnen een voorbode voor een drukke OV-verbinding worden. Europese steden gaan ons voor. Kijk wat toeristen in tal van Europese steden ondervinden als ze de toeristische binnenstad willen bezoeken: Op het verkeersbord staat “P&R elke 10 minuten”. Heeft de A12-afslag naar Westraven al een P&R-aanwijzing “elke 10 minuten een tram?

Kanttekeningen: P&R Terrein 1, 3, en 4 zijn eenvoudig / gemakkelijk / snel bereikbaar met de auto en geven (met een goedkoop OV-ticket vor alle passagiers) direct aansluiting op tram of bus. OV-fiets is overal beschikbaar. Daarentegen is er behalve in Leidse Rijn, geen aansluiting op de trein/sprinter: daarvoor kun je met de auto naar Bunnik, Zeist-Driebergen (met sprinter en soms een IC), Veenendaal de Klomp en Maarssen. Met de auto Station Houten (viersporig, sprinters, en soms een IC) bereiken is een toer en lastig. Voelt dat voor Houten Castellum anders?

Welke mensen zijn via een P&R reizen gaan waarderen? Bij juist die mensen ligt de bron voor traffic. Traffic van herkomst naar bestemming v.v. Maken mensen geen gebruik van een P&R als de P&R juist voor reis verkeerd ligt. Als ze hiermee geen naar hun werk passende aansluiting hebben voor hun auto naar fiets en OV?

Sleutelvraag

Sleutelvraag wordt de analyse van de pendel: Waar liggen anno 2023 de grote vervoersstromen van huis naar werk viceversa.En zijn die stromen te wijzigen als mensen dichter bij hun werk zijn komen te wonen en ze misschien wel een fiets naar hun werk kunnen pakken?

Interessant word dan om actieve P&R-gebruikers te vragen waarom ze er zoveel ongemak voor ovef over hebben (overstappen, wachten, kosten etc.) om juist deze P&R te gebruiken. Waarom prefereren ze dan deze keuze in plaats van de auto en de snelweg? “De snelweg opkomen lukt misschien nog wel maar al s je een AFSLAG neemt wacht het eerste stoplicht onderaan de afslag al op je. Zero emissie zones, stressvol rondrijdem voor een parkeerplaats, betalen/pinnen en lopend – zonder stress- je dagelijkse bestemming bereiken….

Hoe meer traffic op bepaalde P&R-terreinen wordt waargenomem des te meer voornemens komen op tafel voor een nieuwe OV-verbinding te realiseren en te denken aan pendel, Ruimtelijke Ordening en Woon-werkrelaties.

Welke interessante interventies komen we nog tegen na 2026, tot 2030 of na 2050?

Didactische stap extra

Vragen laten stellen en opmerkingen maken over een nieuw plaatje horen tot een didactiek die draagvlak beoogt.

  • Ik zie een botsing voor me van een auto die wil parkeren en botst met fietsers (oplossing viadukt?)
  • Wat betekent die sleutel in plaatje 3? Is dat een sleutel uit een garage in een buitenwijk (oplossing: ja want heel veel garages zijn in Utrecht al uit de binnenstad en wijken verdwenen).
  • Ik zie geen vrachtwagens met spullen en wat betekent dat pakketje rechtsboven? etc …..

He, wat een gek plaatje eigenlijk!

OK, Ik begrijp het plaatje. Nu zie ik ineens nog een vierde plaatje voor me….De input< waar komen al de auto’s vandaan? Oplossing: de auto’s van het dagelijkse forenzenverkeer rijden van huis uit ALTIJD over een gemeentelijke weg (vanuit een parkeerplaats bij hun huis..) Oftewel wat bedenkt een vervoerskundige bij een gemeente om de input van een steeds drukker wordende snelweg te verlagen? Voorwaartse koppeling noemde ik dat in mijn bedrijfskunde tijd.

CONCEPT Utrecht, 6 november 2023

Dit bericht is geplaatst in Coach. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.