Met een proeftuin bedoel ik een tuin, een gebied waarin mensen de groei van planten onderzoeken. Met een Utrechtse Proeftuin Duurzame Mobiliteit gaan burgers, overheid en bedrijven de groei van duurzame mobiliteit in onze regio onderzoeken, wat werkt en waarom, de effecten in kaart brengen, lasten en lusten in beeld brengen etc. In stad en regio proberen we iets in het klein uit voordat we het op een grotere schaal gaan toepassen.
We benutten dezelfde omschrijving van duurzame mobiliteit van de Regionale Klimaattafel voor Duurzame Mobiliteit. En we zijn ondersteuner van de STOP-ladder uit Vlaanderen:
Mobiliteit wordt duurzamer als het leidt tot minder CO2-emissies, een betere luchtkwaliteit, minder energiegebruik, leidt tot kortere reisafstanden en (openbare) ruimte en natuur spaart.
Met de STOP-ladder prioriteren we mobiliteitsoplossingen: Stappen, Trappen, Openbaar vervoer en Personenauto, in die volgorde. De eerste twee hebben als bijkomend voordeel dat ze actief en gezond zijn. Meer duurzaam betekent voor ons ook minder lawaai, minder luchtverontreiniging en minder ruimtegebruik. Soms is de auto nuttig en noodzakelijk. We zijn niet “tegen de auto”. Auto’s vormen een onderdeel van een meer duurzaam mobiliteitssysteem. Automobilisten zijn wel gast.