Wanneer: Vrijdagmiddag 4 september 16 – 18 uur
Waar: Milieucentrum Utrecht, Oudegracht 60, Utrecht, met drankjes en hapjes.
Doelen:
1. Presentatie, vragen en discussie over van een Innovatief Forens-deelfietsplan voor de Kracht van Utrecht (KvU) uitgewerkt door 4 USBO-studenten
2. Op de hoogte raken met de visie van de KvU en de kern van het Actieplan Fiets van de Gemeente Utrecht
3. Suggesties verzamelen wat we vanuit de KvU willen toevoegen aan de Utrechtse Fietscommunity en dit mooie plan
Doelgroep: Studenten, Fietsambassadeurs, leden Fietsersbond, experts en ieder die een duurzame, gezonde stad Utrecht een goed hart toedraagt
Programma:
A. Welkom en introductie (10 min) Jan Korff de Gidts, projectleider KvU
B. Presentatie (20 min) en vragen/discussie over het Innovatief Forens-deelfietsplan (Reinout van Eerden cs)
C. Informele afsluiting met drankjes en hapjes tot circa 18 uur
Informatie vooraf:
Het eindrapport van de USBO-werkgroep: Innovation Challenge – ForensFiets (def.), MI.veldhuijs.leferink.vaneerden.joosten
Visie Kracht van Utrecht en onze Fietskracht: http://www.krachtvanutrecht-initiatief.nl/joomla/fiets
Brits filmpje over Cycling in Utrecht: https://www.youtube.com/watch?v=STgO9q33ddI
Actieplan Utrecht Fietst! http://www.utrecht.nl/utrecht-fietst/actieplan/
Introductie op het forens-deel-fiets-plan
Op het centraal station van Utrecht is het elke werkdag een komen en gaan van forensen. Op het moment dat de forensen aankomen op het centraal station, heeft het grootste deel van hen nog niet de eindbestemming bereikt. Het natransport, het stukje van de reis tussen het centraal station en de uiteindelijke bestemming, kent een relatief kleine groep fietsers. De groep fietsende forensen vormt slechts elf procent van het totaal aantal forensen dat gebruikmaakt van natransport (Kager & Tetteroo, 2015). Dat deze groep de potentie heeft om te groeien, blijkt onder andere uit het initiatief van de NS om het gebruik van de OV-fiets in Utrecht groter te maken (Fietsberaad, 2014). Dat stilstaande fietsen als een probleem worden ervaren in grote steden in Nederland, blijkt uit het initiatief van afgelopen weekend in Amsterdam om stilstaande fietsen uit de stad te verwijderen (NOS, 20 juni 2015). Aan het laten toenemen van het aantal fietsende forensen en aan het reduceren van het aantal stilstaande fietsen, willen wij middels onze innovatie – die nader wordt beschreven in het volgende hoofdstuk – een bijdrage leveren, maar op een andersoortige manier dan tot op heden gebruikelijk is. De doelstelling van de innovatie is om een digitaal platform te introduceren dat het voor forensen mogelijk maakt om fietsen met elkaar te kunnen delen. Zo wordt het makkelijker om het natransport via de fiets te laten verlopen en kan het aantal stilstaande fietsen op een gemiddelde werkdag worden gereduceerd.
In de tweede paragraaf van het volgende hoofdstuk wordt uitgebreider aandacht besteed aan de doelstelling van de innovatie. Daarna wordt de innovatie getoetst aan de drie principes van de ‘strategic triangle’ van Moore en Khagram (2004). Deze drie principes zijn ‘public value’, ‘authorising environment’ en ‘operational capacity’. In het hoofdstuk ‘public value’ wordt beschreven bij welke maatschappelijke en economische trends de innovatie aansluit en op welke manier er waarde wordt gecreëerd.
Bikenomics: Dit sluit aan bij het idee van ‘bikenomics’, wat inhoudt dat er een maatschappelijke en economische herwaardering van de fiets plaatsvindt (Blue, 2013). In Utrecht vinden initiatieven rondom ‘bikenomics’ steeds meer draagvlak, omdat dit het hoofdcriterium is voor het binnenhalen van de titel ‘Fietsstad 2016’ (Fietsstad, 2015). Na het binnenhalen van de start van de Tour de France in 2015 heeft de wethouder van verkeer, Van Hooijdonk (22 december 2014), de ambitie om van Utrecht de beste fietsstad ter wereld te maken. Het binnenhalen van de titel ‘Fietsstad 2016’ is daarbij al een eerste grote stap in de goede richting en daarom juichen verschillende Utrechters initiatieven rondom het thema ‘bikenomics’ toe. Na het hoofdstuk over de waardecreatie, komt de ‘authorising environment’ aan de orde. Hierin wordt beschreven welke actoren zich in het veld rondom de innovatie bevinden en op welke doelgroep de innovatie is toegespitst. Zonder een doelgroep is de innovatie niet levensvatbaar. Vervolgens wordt in het hoofdstuk ‘operational capacity’ beschreven hoe deze innovatie uit te voeren is met betrekking tot de juridische en financiële aspecten.
Wij hebben dit verslag uitgewerkt in samenspraak met de opdrachtgever, Kracht van Utrecht (KvU). Jan Korff de Gidts was voor ons de vertegenwoordiger van de KvU. Hij gaf ons de vrijheid om creatief na te denken over hoe de maatschappelijke en economische waarde van de fiets in Utrecht te vergroten. Ter ondersteuning van ons verslag hebben wij gesproken met verschillende relevante actoren. Een aantal van deze gesprekken zijn bijgevoegd in bijlage V. Dit verslag sluit af met een advies waarin wij manieren om het concept ForensFiets voort te zetten suggereren en een antwoord geven op de vraag welke opties er zijn om de innovatie te continueren nadat dit vak is afgerond.