Wat kost een auto per kilometer? En een trein, tram en bus kilometer. En een fiets- of loopkilometer. En als je wel beweegt maar je niet verplaatst? Om hoeveel geld gaat het in auto & OV&Fiets in Nederland? Hoe denken instanties erover? Wat weten zij en wij ervan?
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL)
Mobiliteit is van vitaal belang voor het economisch functioneren van de samenleving en biedt mensen de kans om zich te ontplooien en te ontspannen. Mensen verplaatsen zich, omdat ze op verschillende locaties wonen, werken, winkelen of op visite willen gaan.
Mobiliteit heeft ook een keerzijde. Te veel mobiliteit zorgt voor files en vertragingen. Hierdoor nemen de reistijden en de onbetrouwbaarheid van de reisduur toe en komt de bereikbaarheid van de economische kerngebieden in Nederland onder druk te staan. Daarnaast heeft mobilitentxtit nadelige effecten op de gezondheid van mensen en op de kwaliteit van natuur en milieu, onder andere door de uitstoot van schadelijke stoffen en de productie van geluid.
Ik denk: Planeet Mars, ja, is die bereikbaar! Mijn invalshoek daarentegen is contekst- en impactgevoelig: Nabijheid, in plaats van Bereikbaarheid . Is dan niet verplaatsen (en wel bewegen) beter dan mobiel zijn? Waarom moeten we zo mobiel zijn: lijkt dit op wat Derrida schrijft?
De BECAM-bank
Deze bank biedt leningen voor grotde aankopen en schrijft: Een eigen auto voor de deur biedt alle vrijheid om van A naar B te komen. Die flexibiliteit is niet gratis. Reken naast de kosten voor de eenmalige aanschaf op verschillende maandelijkse kosten. Voorbeelden zijn onderhoud, wegenbelasting en brandstof. Wat kost een auto per maand in de praktijk? De bank schetst diverse scenario’s.
De bank neemt zowel de vaste maandelijkse kosten als de variabele kosten mee. Voor een inschatting houdt de bank de richtlijn van het Nibud aan.
Het NIbud schrijft 3 april 2025 op haar website over kliometerprijzen van bijna 50 eurocent per kilometer voor een kleine auto tot 75 eurocent voor een middenklasser.
Adviesbureau: Kosten van een vervoerbedrijf
In een adviesrappory aan het ministerie van V& W schrijft adviesbureau Inno-V: de kosten van een vervoerbedrijf worden in grote lijnen bepaald door
- de kosten van exploitatie: personeel, materieel, verkoop en overige kosten
- de kosten van sociale veiligheid
- de kosten van beheer en onderhoud van de railinfrastructuur
Kostenopbouw
- EXPLOITATIE
- Materieel: capaciteitskosten
- Materieel: kilometerkosten
- Kosten rijdend personeel
- Verkoopkosten
- Toeslag overige kosten
- SOCIALE VEILIGHEID
- Kosten sociale veiligheid
- In de huidige praktijk worden de kosten van sociale veiligheid los gezien van de
‘exploitatiekosten’. Het is echter gebleken dat er een verschuiving tussen beide heeft
plaatsgevonden: de kosten van kaartcontrole vielen in 2001 onder de exploitatiekosten en
zijn daarna grotendeels ondergebracht bij ‘sociale veiligheid’. Dat is de reden dat in deze
studie de kosten van sociale veiligheid zijn betrokken bij de analyse van de
exploitatiekosten. - Toeslag overige kosten
- BEHEER EN ONDERHOUD INFRASTRUCTUUR
- Kosten beheer infrastructuur
- Toeslag overige kosten
14 Kostenopbouw conform het Uniform Rekenschema (URS).
Wat kost een OV-kilometer! wat reken je aan factoren mee?
INNO-OV schreef dit rapport in 2007. Maar de OV-chipkaart was nog niet ingevoerd. Door het aannklikken van De OVchipkaart betaalt de reiziger zijn (variabele) reiskosten mits hij geen abonnementskosgten betaalt. Een gemiddelde OV-kilometer (voltarief) kost dan de reiziger bijna 20 cent per kilometer. Zie onderstaande tabel van het GVB van aantal jaren geleden
Voltarief | Reductietarief | |
---|---|---|
Basistarief | € 1,08 | € 0,71 |
Per kilometer | € 0,196 p/km | € 0,129 p/km |
Wat kost een auto per jaar? wat reken je aan factoren mee?
Tot nu toe hebben we vooral de vraag ‘wat kost een auto gemiddeld per maand’ beschreven. Wat ben je gemiddeld per jaar kwijt aan het hebben van een auto. Dit hangt sterk af van het gebruik van je auto. Zit je dagelijks op de weg of gebruik je de auto met name op zaterdag voor de boodschappen? Gemiddeld kun je bij de kleinste categorie auto’s rekenen op gemiddeld 22,3 cent aan variabele kosten per kilometer. Dit loopt in stappen op tot 30,6 cent per kilometer voor de duurdere auto’s. Vaste kosten heb je sowieso, ongeacht het gebruik. Deze kosten kun je begroten in een bandbreedte van €184 tot €391, afhankelijk van het type auto. Samengevat bedagen de variabele kosten per kilometet meer dan 20 eurocent en meer.
Wat kost de auto en het OV voor de belastingbetaler en de overheid?
En waar blijft dat geld?
Conclusies en aanbevelingen