Alternatief Ring Utrecht gepresenteerd: “BLIJ & DUN -> Tips!”

“Woensdagavond 20 december 2023 presenteerden regionale bestuurders in een volle Statenzaal het Alternatief Ring Utrecht (ARU).

Ben ik blij? Nou Blij dat het ARU een onderbouwd Alternatief openbaar is. Maar “DUN” dat het is…!

Waarom DUN & BLIJ?

… omdat een voor mij belangrijk criterium Robuustheid (hèt criterium in het in 2022 vastgestelde Tracebesluit) behoorlijk negatief uitpakt in de vergelijkingstabel van TB en ARU-alternatief. Blijkbaar was de onderbouwing voor het TB “robuust, ja begreep ik “economisch robuust”. Maar dan is, zullen veel politici zeggen het ARU-Alternatief NIKS waard, dwz economisch niks waard. Nu kan het ministerie van I&W het “NIET of TE WEINIG ROBUUST” zijn van het ARU-alternatieef met alle info en bijlagen moeiteloos en onderbouwd met een pennestreek wegstrepen. Zullen haagse politici dit oordeel overnemen?

Daarom kom ik tot de conclusie dat het ARU-alternatief een “DUNNE onderbouwing” kent. Het ARU-alternatief heedt dan ook de klimaat- & gezondheidrobuustheid te weinig concreet uitgewerkt. De Regio + Stad verdient toch een alternatief met klimaat- & gezondheidrobuustheid als doorslaggevend criterium? Bestuurders dienen ARU veel scherper en gedurfder in te vullen? De regio zou meer onderbowuing en steun dienen te mobiliseren en daarmee een gedurfder Publieksversie dienen te publiceren waarin de steun uit regio en stad blijkt. Wat kunnen burgers en raadsledem uit stad en regio hierin te bieden? En wat verwachten bestuuurders in dat kader van hun burgers?

LINK naar meer info

De bij het ARU-alternatief behorende documenten zijn te vinden via de volgende link van de provincie Utrecht: https://www.provincie-utrecht.nl/actueel/nieuws/regio-utrecht-presenteert-onderzoek-alternatief-ring-utrech

Had ik beoordelinsgcriteria voooraf?

Ik was erbij: Na afloop zei ik BLIJ & DUN. Vooraf had ik trouwens drie aandachtspunten/vragen op schrift gesteld:

  1. Wat wordt de strategie of tactiek van de betrokken bestuurders en wethouders in de regio Utrecht in het zetten van vervolgstappen door en vanuit de regio met burgers?
  2. Wordt de wet op het Mobiliteitsfonds onderdeel van deze strategie of tactiek?
  3. Is ook klimaatonderzoek naar de onderbouwing en effect van het ARU op CO2-emissies / klimaatopwarming onderdeel van de rapportage?

In de beantwoording van vragen uit de zaal maakten de bestuurders woensdagavond duidelijk dat ze vol gingen inzetten op onderhandelingen met “Politiek Den Haag”. Geen link werd gelegd met Mob-fonds ! Dat wordt -zoals hierboven aangeduid een hels karwei! Nog te vroeg om een roze bril op te zetten. Kwantificering van het klimaateffect van het ARU heb ik nog niet gevonden

Open vraag is dan wel: Hoe zou je die strategie van bestuurders met en vanuit de regio kunnen versterken? Welke invalshoek ligt nog open? Je zou extra steun kunnen verwerven uit de regio door een nog beter ARU-voorstel inclusief klimaat uit te werken. En die als proefproject te verbinden met de Wet Mobiliteitsfonds. Een wet die in 2020 als hamerstuk door de Tweede en Eerst Kamer is aangenomen.

Nu is dei wet bovendien reeds in werking getreden, op 1 juli 2021. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de wettelijke taak gekregen om zich met de uitvoering van deze wet bezig te houden; zie https://www.eerstekamer.nl/behandeling/20210226/publicatie_inwerkingtreding/document3/f=/vlgmfnvw6dw8.pdf De behandeling en goedkeuring van de wet, inclusief alle bijbehorende documenten en bijdragen zijn te vinden op https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/35426_wet_mobiliteitsfonds

De kern van de wetop het Mobiliteitsfonds valt te leze aan het wetsvoorstel en de memorie van toelichting zoals ingediend bij de Tweede Kamer:

Dit wet zet het huidige Infrastructuurfonds om tor een Mobiliteitsfonds (met de status van een begrotingsfonds in de zin van artikel 2.11 van de Comptabiliteitswet 2016) De reikwijdte van het Mobiliteitsfonds wordt daarmee breder dan het huidige Infrastructuurfonds. Volgens de regering wordt hiermee de doelmatigheid van de uitgaven en de transparantie en verantwoording van de rijksuitgaven aan mobiliteit verbeterd.

Met deze wet wordt naast de aanleg, beheer en onderhoud van infrastructuur ook andere maatregelen, voorzieningen, onderzoek, proefprojecten en experimenten gericht op het doelmatig gebruik van infrastructuur uit het fonds bekostigd. In het Mobiliteitsfonds wordt het faciliteren van mobiliteit als uitgangspunt genomen voor het bepalen van de doelen. Ambtelijke taal: welke betekenis heeft deze wet?

Vraag: Zou de invalshoek Proefproject ARU / Wet Mobiliteitsfonds / Klimaatwet betekenis hebben voor strategie en tactiek / vervolgstappen van bestuurders en wethouders, denkend vanuit de Kracht van de regio?

Dit bericht is geplaatst in Coach. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.