Help: De wal en het schip: Welke wal zal het verkeersbeleid keren?

Stelling 1

Door het aanleggen van snelwegen vergroot je de automobiliteit. Dit zou je moeten kunnen bewijzen. Zou een aanzet daartoe kunnen zijn het tonen van twee grafieken van beschikbare kms autosnelweg in de en afgelegde personenvoertuigkilometers (bestuurders): BRONNEN?

Stelling 2

het ministerie beweegt niet: Binnen het ministerie Van I&W zijn er (1) zowel ambtenaren,die beweren dat deze stelling waar is, maar er zijn ook collega ambtenaren (2), die beweren dat dit niet onderbouwd is is (Hoe zou je dit kunnen onderzoeken: mbv de Klimaatmonitor van het Rijk of de nieuwe gecentraliseerde verkeersdatamonitor BRON CO2-emisssies de afgelopen jaren nemen toe. je beseft dat de Tracewte een vilein mechanisme bevat die als zwengel dit systeem oppookt. De indruk bestaat dat

Maar alle ambtenaren werken binnen verschillende afdelingen en directies en zijn onvoldoende bij machte het tij te keren, bijvoorbeeld met klimaatargumenten als steunbewijs. De top van het ministerie denkt met de minister nog altijd dat aanleggen en verbreden van snelwegen rationeel, logisch en bestuurlijk de enig juiste weg is, wettelijk in de Tracewet onderbouws en bovendien door de minister politiek als gewenst wordt ervaren.

Bovendien het ministerie werkt aan electrificatie van het autopark als verplichting uit het Nederlandse Klimaatakkoord. Meer hoeven we niet te doen en aan stelling 1 hebben we als ministerie geen boodschap.

Stelling 3

Daarnaats zijn gemeenten zijn actief om verkeers- en vervoersbeleid duurzamer te maken, maar make/mogen alleen beleid (maken) tot aan de gemeentegrens. Kenmerk van het verkeers- en vervoerssysteem is echter dat automobiliteit zich uitstrekt tot ver over de gemeentegrens. Locale en regionale stromen zijn veelal twee keer zo groot als landelijk verkeersstromen. BEWIJS: Gemiddelde afgelegde afstand per rit is 15 km (CBS).

Stelling 4

Het beleid slaat op hol: de minister stimuleert nieuwe wegen en wegverbredingen, ondanks het Parijse Klimaatakkoord, terwijl gemeenten gemeenten in hun beleid niet verder la hun gemeentegrens. Waarom slaat het beleid op hol: Landelijk wordt nog altijd het systeem aangezwengeld met de Tracewet als basis.

Conclusie Het heeft iets van de wal en het schip: welke wal zal het schip (het autoverkeersbeleid) keren? Wie pakt de uitdaging op, doorbreekt de zwengel en helpt dit vooruitzicht te doorbreken? Zijn klimaatargumenten voldoende en hebben we ook argumenten uit de Ruimtelijke Ordening beschikbaar? Is de Tracewet aan vernieuwing toe? Is sinds 2020 van kracht geworden Wet op het Mobiliteitsfonds een betere ingang?

Dit bericht is geplaatst in Coach. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.