Gebruik het huidige metronetwerk en versterk het Utrechtse regio-alternatief voor mobiliteit

Vanuit de Kracht van Utrecht hebben wij kennisgenomen van de voortgang op het regioalternatief. Er moet nog veel onderzoek gebeuren. Het glas is nog maar halfvol.

Wat bedoel je met halfvol?

Opvallend vonden wij dat de bestuurders aan de regio geen hulpvraag stellen maar er van uitgaan dat zij het alternatief zelf voor elkaar zullen en moeten krijgen. Deze aanpak zou inderdaad kunnen werken met 1 of 2 krachtige bestuurders met de juiste contacten in Den Haag. Vanuit de Kracht van Utrecht zien wij dit als een onnodig risicovolle aanpak. Hoe zeker weten we of bestuurders in de regio zichzelf niet overschatten?

Graag willen wij helpen de regio te binden aan het regioalternatief, met inwoners, instellingen, bedrijven en regiogemeenten om het alternatief onontkoombaar te maken voor Den Haag. En om een vangnet te bieden aan onze zwoegende bestuurders.

Wij denken dat een ‘coalitie of the willing’ nodig is. Hoe mooi zou het zijn dit jaar een agenda te hebben waarin alle groepen die zich inzetten voor de leefbaarheid in deze regio zich met elkaar verbinden en aangeven hoe zij willen bijdragen om regionaal bestemmingsverkeer te verminderen en hoe onzinnig het is de A27 te verbreden ten behoeve van enen mobiliteitsgroei die de inwoners in de regio niet zien zitten.

Hoe ontwerp je eigenlijk eem OV-netwerk. Prof Maurits Witsen (oud NS-directeurm en woonachtig in Zeist) heeft daar in 2019 al behartenswaardige woorden aan gewijd: Lees https://www.ovmagazine.nl/nieuws/het-recept-voor-een-optimaal-netwerk. “Voorkom dat er een versnipperd geheel met heel veel kleine lijntjes ontstaat”. “Een goed O.V.-netwerk – zegt Witsen – bestaat uit meerdere schalen: internationaal, nationaal, regionaal, lokaal en soms ook nog op wijkniveau. En hierin moeten de grote stromen samengevoegd worden zodat er een structuur ontstaat met hoofdroutes (liefst met railvervoer op eigen baan) en een duidelijke onderlinge verknoping via goed ingerichte multifunctionele knooppunten”.

Daarom ben ik in mijn blog over enkele beelden gaan beschrijven: hoe beoordelem we het huidige trein-systeem, als deel van het Ov-netwerk? Ik vroeg dat ook aan een buitenlandse journalist.

Wat een prachtig (7x) Metrosysteem !

Onlangs bezoek gehad van een buitenlandse journalist die ervaring wilde opdoen in het vervoerskundige netwerk in Nederland. Hij heeft reistijden genoteerd en sprak met conducteurs, machinisten en CEO’s. Bijgaand zeven conclusies over het Nederlandse trein-systeem:

  1. Nederland heeft met 18 miljoen inwoners voor mij het beste metronetwerk van de wereld;
  2. Reistijd tussen grote steden in de Randstad: 20-40 minuten!
  3. Reistijd in regio’s tussen een regio-gemeente en een grote stad: 10-20 minuten;
  4. De metrokleuren zijn bijzonder en geven de verschillen tussen typen treinen aan:
  5. Geel-blauw voor de intercity, de snelle metro tussen steden; blauw-wit-geel, de kleur van de regio-sprintermetro’s: de stopmetro, die stopt op alle tussengelegen metro-stations;
  6. Slimme hubs om over te stappen van intercity op sprinters en andersom, de meeste met heel veel voorzieningen, die vooraf met de NS-app zijn te traceren. en: rond grote steden veelal 4 – sporigheid!
  7. Een deel van dit metronetwerk ligt ondergronds/beneden maaiveld, zoals bij Abcoude of heeft ondergrondse stations, zoals Delft Centraal. Ook daar 4-sporigheid.

Zijn slotvragen heb ik gelijk genoteerd: Dit metrosysteem kan toch best de concurrentie met het autosysteem aan, Jan? Wat zouden we dan nog willen toevoegen? Welke vervoersstromen willen wed daar nog bij betrekken?

Aanbevelingen (ipv Bomenkap in Amelisweerd)

Een van de regio’s, Utrecht krijgt nu van politiek Den Haag de kans om het Utrechtse verkeers- en vervoerskundige netwerk te verbeteren en daarmee het kappen van bomen in Amelisweerd te voorkomen. Fase 2 van dit onderzoek is onlangs gestart. Zullen klimaatoverwegingen onderdeel worden. Die worden toch met de dag belangrijker?

Onze buitenlandse journaliste was niet te stuiten. Ze noemde vijf aanbevelingen:

  1. Maak een projectplan met vertegenwoordiging van je reizigers, buschauffeurs, machinisten en conducteurs binnen, vanuit of naar de regio
  2. Kijk naar de vervoersstromen van inwoners en werkenden, de woon-werkverkeerstromen
  3. Kijk naar (onvermoede) vervoersstromen van mensen met vervoersarmoede in regio en stad
  4. Leg die stromen op het huidige treinnetwerk en versterk het OV-netwerk op korte en lange termijn (want dienstregelingen van metro, tram en bus maken en geaccordeerd krijgen duurt vijf jaar)
  5. Welke infographics zijn er nu al beschikbaar over Herkomst-Bestemmingsverkeer en welke zou je nog moeten (laten) maken, omdat je de reisafstanden wilt meenemen in je beschouwingen om zowel OV als Fietsverkeer te stimuleren?

Wie doet mee met sparren?

Mijn relaties in de regio heb ik inmiddels gevraagd om te sparren over deze inzichten. Wordt vervolgd.

Dit bericht is geplaatst in Coach met de tags . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.