Trias Mobilica, oorsprong, betekenis en toepassingen

De Trias Mobilica is een begrip uit de wereld van duurzame mobiliteit. Nu de wereld van duurzame mobiliteit groeit, groeien ook de interpretaties van het begrip Trias Mobilica. Sterker nog, met dit begrip is duurzame mobiliteit scherper te definiëren, toe te passen en uit te werken.  

Oorsprong: Trias Energetica

De Trias Mobilica is afgeleid van de Trias Energetica, die op haar beurt in 1979 is bedacht door de afdeling Bouwkunde van de TU Delft voor een uitwerking van een driestappenstrategie om energiezuinig te ontwerpen en milieuaspecten toe te passen in bestemmingsplannen. TH Delft, afd. Bouwkunde, in: BOUW, no. 22, 27 oktober 1979

De drie stappen van de Trias Energetica (TE) zijn basisvuistregels bij het duurzaam ontwerpen van gebouwen. Deze drie stappen zijn: 

  1. Beperk het energieverbruik door verspilling tegen te gaan; bijvoorbeeld een compacte gebouwvorm of door isolatie van de buitenschil (gevels, daken en vloeren).
  2. Maak maximaal gebruik van energie uit duurzame bronnen, zoals wind-, water-, en zonne-energie; bijvoorbeeld door installatie van een zonneboiler of een zonnepaneel
  3. Maak zo efficiënt mogelijk gebruik van fossiele brandstoffen om in de resterende energiebehoefte te voorzien; bijvoorbeeld door lage temperatuurverwarming (vaak in de vorm van vloerverwarming), het beperken van leidinglengten van warmwaterleidingen en leidingweerstand van verwarmings- en ventilatiesystemen of het gebruikmaken van een warmtepomp.

Kenmerkend voor de TE is dat de vuistregels bedoeld zijn voor duurzaam ontwerpen van gebouwen met het doel aandacht te schenken aan energiebesparing door verspilling tegen te gaan en duurzame bronnen maximaal te gebruiken. Wijze energie-adviseurs vertalen de TE dan ook mooi in gesprekken met huiseigenaren van een tochtig huis: Eerst energie besparen, voordat je een zonnepaneel of warmtepomp installeert !

Trias Mobilica

De benaderingswijze in drie stappen betekent: Beperk de energie vraag op 1, gebruik duurzame bronnen effectief op 2 en werken aan efficiency van je middelen op 3. Daarom was het ook zo aantrekkelijk om van TE een Trias Mobilica (TM) van af te leiden en om te zetten in drie vuistregels/ stappen voor het ontwerpen van duurzame mobiliteitsnetwerken.

Stap 1 = Geen of minder mobiliteit = beperk de energievraag in je verplaatsingen.

Stap 2: Kies voor een zo groot mogelijke verschuiving (“modal shift”) naar meer duurzame vervoermiddelen, zoals lopen, fietsen en OV met bus, tram of trein en gebruik duurzame energiebronnen.

Stap 3 = Kies voor schonere mobiliteit in je vervoermiddelen


In de bijeenkomsten van de Utrechtse Regionale Klimaattafel Ruimte en Mobiliteit is het beperken van de energievraag is regelmatig aan de orde geweest, o.a. in het deelscenario Thuiswerken. Beperken van de energievraag naar fossiele brandstoffen is nog steeds een belangrijke ingang voor duurzaam mobiliteitsbeleid.

Dit bericht is geplaatst in Coach. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.