Input voor Utrecht, voorbeeldregio Klimaataanpak en duurzame mobiliteit

Met drie invalshoeken:

Visualisatie Klimaataanpak in Regio

Woon- en werklocaties bepalen de energiestromen

Aansturing ontwerpen door te dansen tussen de schalen

 

1.Maak minste aanslag op klimaat, ruimtebeslag en gezonde lucht zichtbaar

–Waar liggen duurzame en gezonde keuzes en wie zijn aan zet?

–In Midden Nederland, regio Utrecht en Amersfoort

–In de verschuiving van luchtvaartkilometers naar HSL-spoorkilometers

–In de verschuiving van vracht over de weg/lucht naar vracht over water en per trein

–Wie gaan bijdragen, beïnvloeden, betalen en belonen?

 

  1. Geef zicht op (nieuwe) woon- en werkplekken-en- relaties regio’s en provincie Utrecht

– Regio Utrecht, van Woerden tot Zeist en van De Bilt tot Vianen is sterk groeiend in inwonertal – naar bijna 1 mln inwoners in 2030 – en werkt in U10 samen in keuzes voor ruimte, mobiliteit en bebouwde omgeving; overheid verkent toekomstige woningmarkt[1]

–Veel kennis en inzicht bij U10/16 (voortgekomen uit BRU met OV- en fietsvisie)

–Beoordeel huidige Herkomst Bestemmingspatronen 2012-2016 (Ovin – gsm-data)

–Met inschatting toekomstige woningmarkt en HB-patronen in de provincie Utrecht

–Maak inschatting toekomstige Europese spoormarkt en vergelijk functie regio

–Maak relaties tussen europese, landelijke en regionale patronen zichtbaar

 

  1. Onderken het regionale belang van het nationale spoornet: neem dat belang mee in ontwerp en aansturing

–Utrecht Centraal heeft zowel landelijke, regionale als europese OV-functie, sluit aan op Toekomstbeeld Nederland/Europa en koppel in Nederland regio’s

–Viersporigheid vanuit Utrecht Centraal alle richtingen[2] creëert potentie voor 4 stromen op het spoor: europees, landelijk, regionaal en metropolitaan, voor personen en vracht

–Stuur op kansen voor sterke en slimme combinaties OV-, Rail-, Fiets-, en autogebruik

–Regionaal netwerk met knopen voor naadloze overstap Fiets / Bus / Tram / Lightrail / Trein / Auto

–Normeer Reistijden OV Woon-Werk Utrechse Regio – Randstad v.v.: 45 min – max 1 uur

– Verhoog Reissnelheid en Betrouwbaarheid Geïntegreerd Regionaal fiets, Bus,tram en rail (OV)-netwerk

 

Noten

[1] De regio Utrecht leent zich door zijn centrale ligging in Nederland, de aard van de werkgelegenheid en de (potentie tot nog meer) compactheid erg goed voor uitmuntende bereikbaarheid met de klimaatvriendelijke vervoersmodaliteiten. Hier is relatief gemakkelijk een in twaalf jaar een forse verschuiving van auto naar OV en (E-)fiets te realiseren, door simpelweg OV en fiets zo aantrekkelijker te maken dat voor het grootste deel van de ritten de keuze op OV en fiets valt ipv. de op auto.

[2] Viersporigheid rond Utrecht is er al naar Noord, West en Zuid, dwz voeg minimaal toe wat nog ontbreekt naar Noordoost en Oost: naar Amersfoort (van Utrecht tot / vanaf Bilthoven) en naar Arnhem (van Utrecht tot / vanaf Driebergen Zeist).

 

Dit bericht is geplaatst in Catalysator, Coach. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.