Het was voor ons geen dilemma om al of niet oproepen te doen voor reacties bij ons eerste rapport Kracht van Utrecht, 22 april 2009.
Uitgangspunt is voor ons van het begin af aan geweest dat contact / overleg / dialoog met overheden cruciale stappen zijn in het besluitvormingsproces en het vergroten van het draagvlak van het initiatief.
Op 27 mei 2009 werden wij Saskia, Pepijn en ik – na het nodige lobbywerk – uitgenodigd om een presentatie te geven aan de Tweede Kamer. In deze presentatie hebben we onze visie en vragen neergelegd. Presentatie KvU 27 mei 2009 Tweede Kamer
Daarmee werd onze oproep voor overleg snel omgezet in een positief vervolg.
In hoofdstuk 8 van ons rapport uit 2009 hadden we al onderstaande conclusies en oproepen omschreven:
Toets: ik kan me niet herinneren dat we van bestuurders een uitnodiging voor overleg hebben gehad, anders dan dat we ons er eerst “in gevochten hebben” bijvoorbeeld in Ronde Tafels.Conclusies en oproepen (Bron: Kracht van Utrecht, april 2009, p 32 en 33)
Er is een omslag in denken nodig, een nieuw fundament voor het onderbouwen van de kracht van Utrecht, en schaalsprong voor fiets en openbaar vervoer. Dat kan alleen als de auto ruimte inlevert. Als u op onze visie een nadere toelichting wilt krijgen of aanleiding vindt om onze gedachten en berekeningen bij te stellen maken we graag een afspraak met u voor nader overleg. Graag brainstormen we met u als u suggesties heeft om vanuit uw eigen verantwoordelijkheid bij te dragen aan de in onze boodschap verscholen uitdaging.
Conclusie bij Sturen in Ruimte en Leefomgeving
Utrecht heeft fysiek de grenzen van de groei vrijwel bereikt. De ruimte moet beter en slimmer worden benut. De Utrechtse wijkraden vragen om een menselijke maat in de ruimtelijke ordening en om meer aandacht voor luchtkwaliteit en beperking van het autoverkeer. Regionale verkeersproblemen in de spits dienen we binnen de bebouwde ruimte met de regio op te lossen.
Oproep:
Elke bestuurder van stad en regio vragen we mee te denken om de kracht van Utrecht te behouden en toekomstvaste keuzes te maken op het gebied van ruimtegebruik en mobiliteit.
Conclusie bij Beprijzen als instrument
Beprijzen is noodzakelijk, maar wachten op de Haagse kilometerheffing is verloren tijd..
Oproep:
Wie neemt initiatieven voor regionale beprijzing van automobiliteit en beloning van innovatief gedrag? Laat ons ervan horen!
Conclusie bij Mobiliteitsmanagement: Slim werken = Slim reizen
Werkgevers en werknemers in de regio hebben sleutels in handen voor een leefbare, innovatieve stad.
Oproep:
We roepen alle werkgevers en werknemers in de regio op het op 2 juli 2009 te verwachten akkoord van de Stichting van de Arbeid te vertalen in concrete eigen bijdragen aan slimmer werken = slimmer reizen met als motto: We houden van Utrecht!
Conclusies Stevige ambitie Openbaar Vervoer
Als we in de regio 1 op 7 automobilisten (100.000 mensen) kunnen verleiden tot mobiliteitsmanagement, meer fietsen en gebruik van het Openbaar Vervoer zijn nieuwe snelwegen niet nodig en verloopt de spits nagenoeg vlekkeloos. Voor het vervoer van deze (max.) 100.000 personen alsook voor het opvangen van de groei van de mobiliteit (nog eens 100.000 personen) is verdubbeling van de capaciteit van het Openbaar Vervoer noodzakelijk.
Oproep:
Elke bestuurder van stad en regio, maar ook landelijk vragen we de noodzakelijke schaalsprong in het OV te ondersteunen en uit te dragen.
Conclusies Benutten, Aanpassen en Vernieuwen van infrastructuur
Wij pleiten voor extra infrastructuur voor het lopen, fietsen en het OV in stad en regio. In 2009 kiezen voor een sterk regionaal OV-netwerk (viersporig/lightrail) vormt een economische impuls voor een stad en regio. Het is een duurzame investering met een groot rendement voor uw kinderen en kleinkinderen.
Oproep:
Leg de schetskaartjes en gedachten uit ons rapport voor aan uw vrienden, collega’s, relaties of uw achterban en denk met ons mee. Benut de kaartjes in ambtelijk en politiek overleg. Hou ons op de hoogte van uw vorderingen in uw gesprekken en de suggesties die hier uit voortvloeien.