Meer of minder rijstroken of meer OV & Fiets?

Voortdurend wordt ik aan mijn jasje getrokken met de vraag: “En hoe staat het in Amelisweerd?”

Ik heb er genoeg van. Kijk maar naar de USA/Los Angeles 19 rijstroken.

Staan de auto’s dan stil op deze weg? Click maar op Google. Dat is toch niet erg efficiĆ«nt om in nog meer rijstroken te investeren….14 rijstroken door Amelisweerd? Als je de USA achterna wil jagen…..

Buitenlanders blijken verrukt te zijn van onze nederlandse fiets-infrastruktuur, bekijk de clipjes maar….

Ons trein en metro / tram systeem kan elke vergelijking aan met het OV-systeem in grote steden als New York en Berlijn. Je kunt binnen een uur vaan een buitenwijk in Utrecht naar de Stopera in Amsterdam. Amsterdam is echt een buitenwijk van Utrecht zeg ik dan wel eens. Je moet wel oppassen dat een tram of metro aanleggen de bus verbindingen nog schraler maken….

Juist omdat Den Haag (zie het plaatje), net zoals grote delen van Utrecht, Rotterdam en Amsterdam zo’n dichte bebouwing hebben (nb 2x dichter dan Los Angeles!) is het OV -systeem zo prachtig kunnen worden. Dankzij de bussen, trams en sprinters van HTM en RET. De GVB is een verhaal apart, Je hoort heel veel verschillende negatieve en positieve verhalen na het gaan rijden van de Noord Zuid Lijn . En dankzij de Utrechtse Fietsersbond en de gemeente is op tal van plekken de rode fietsloper uitgerold en zijn oer-gevaarlijke paaltjes in de stad verdwenen.

Dubbele schaalsprong voor OV&FIets

Daarom is het werken een gouden combi van OV&Fiets zo belangrijk. Een dubbele schaalsprong zeiden we een paar jaar geleden. https://www.krachtvanutrecht-initiatief.nl/joomla/nieuws-2/389-fiets-en-ov-rail-de-gouden-combinatie

Omslag in denken?

Des te meer reden om als Kracht van Utrecht voor een omslag in denken te pleiten. Investeer het geld in wen beter en sneller Ov (bus, tram, trein) en in een fietsinfrastructuur. En in steviger viaducten…..

Uiteraard hoor je nog ruimte toe te voegen voor stations.En vergeet de afslagen, verkeerspleinen en stallingsplekken niet.

Hoe geef je dan handen en voeten aan zo’n omslag in denken?

We gaan op reis, we hebben een bestemming: Een Kracht van Utrecht 3.0 is in de maak. Met hulp vanuit Nieuwegein, Houten, de Bilt en Zeist! en OV-en fietsinitiatieven.

En taalstrateeg, Jens van der Weele, geeft ons advies over ons vraagstuk en welke woorden naar anderen en naar reizigers werken. Ons vraagstuk is een reis met een bestemmimg, dank Jens!

Dit bericht is geplaatst in Coach. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.