Wat zou “ons verhaal” kunnen worden?
We hebben ook met zoveel discussiepunten te maken. En het onderwerp is complex. Welke boodschappen willen we eigenlijk overbrengen? Wat is de kern? En met welke beelden en plaatjes kunnen we onze kern visualiseren?
Om die kern te pakken te krijgen ging ik dit weekend terug naar het moment waarop wij in 2008 begonnen te denken over het maken van een alternatief voor de aanleggen van nieuwe wegen.
Halverwege 2008 kreeg ik via via een vierde versie van de Startnotitie Ring Utrecht toegespeeld. Vol plannen voor het aanleggen van snelwegen rond de stad. En alleen maar plannen voor extra asfalt. Geen beschouwingen over alternatieven met OV-plannen. Het woord openbaar vervoer, fiets en prijsbeleid komt er in voor, in een voetnoot, dat wel. Voor de ontwikkeling van alternatieven wordt verwezen naar andere procedures. In de Startnotitie Ring Utrecht wordt bereikbaarheid van de regio ingevuld met autobereikbaarheid. En deze invulling werd – met de nodige snelwegvarianten ! – ook concreet gemaakt in de definitie Startnotie, die op op 6 december 2008 werd gepubliceerd.
Twee werelden
Terugkijkend op nu bijna tien jaar Kracht van Utrecht zie ik twee verschillende beelden, werelden van verschil:
A. in 2008 hadden bestuurders (en veel politici) alleen en alleen maar oog voor extra asfalt
en
B. anno 2018 zien veel meer burgers en politici dat extra asfalt geen oplossing is voor files (want files zullen er altijd blijven):
Kijkend naar de verkiezingsprogramma’s voor de gemeenteraadsverkiezingen in de U10-gemeenten (Utrecht en de 9 omringende gemeenten) zie je politieke partijen her en der nut en noodzaak van een slim en duurzaam verkeers- en vervoerssysteem voor de Utrechtse regio beklemtonen: ook al vanwege de klimaatproblematiek. En dat er een grote meerderheid van politieke partijen in Utrecht de verbreding van de A27 met 2×7 (!) rijstroken afwijst. En alle 10 wethouders verkeer van deze U10 gemeenten bepleiten nu een ambitieus uitvoeringsprogramma dat invulling geeft aan de regionale systeemsprong mobiliteit, waaronder een systeemsprong OV en fiets.
Kernvraag is dus: waar blijft die ambitie voor een duurzamer verbeterplan?
Bij Hoofdstuk 4 Oproep: Met wie willen we ons verhaal bespreken?
Doelgroep bestuurders en beleidsadviseurs: Kunnen we met u ons ideeën bespreken?
Doelgroep bedrijven: Kunnen we met u bespreken wat u zelf kunt bijdragen?
Doelgroep burgers en burgerorganisaties: Kunnen we met u bespreken wat u zelf kunt bijdragen?
Bij Hoofdstuk 5 Visie: Cases en voorbeelden/projecten
Introductie bij cases en voorbeelden / projecten:
- Snelwegen-verbreding wordt “beargumenteerd” met “files in de spits
- Spitsverkeer is woon-werkverkeer, van auto-forenzen
- Dan wordt het belangrijk te weten, wat is het herkomst en bestemmingsverkeer van forenzen (AUTO_PLAATJE en OV-PLAATJE zijn beschikbaar)
- En de meeste forenzen blijen in de stadsregio te wonen en te werken!
- Het argument van het Rijk om snelwegen om de stad te verbreden om de doorstroming te bevorderen (“files oplossen?”) bevordert dus dat forenzen nog verder van huis of werk kunnen gaan wonen.
- De keuze voor extra asfalt benadeelt dus mensen die geen auto bezitten of geen auto willen bezitten
- De keuze voor extra asfalt ontkent nut en noodzaak van een slim en duurzaam verkeers- en vervoerssysteem voor iedereen.
- Kracht van Utrecht heeft een beeld van een slim en duurzaam verkeers- en vervoerssysteem (PLAATJE met actieradius lopen, fiets, OV, auto en trein)
Dat systeem kun je met dat PLAATJE opbouwen aan de hand van de volgende elementen:
a. In de stad is de fiets het snelste vervoermiddel (denk ook aan lopen, soms de bus of tram)
b. Buiten de stad wordt de E-fiets het snelste voertuig tot circa 15 km – 20 km woon-werk-afstand
c. De auto blijft nodig voor “onbereikbare plekken” (belangrijk, voor hoeveel mensen zijn er onbereikbare plekken?
d. Voor grotere afstanden tussen steden is de trein snel en slim collectief vervoer
e. Fiets en Trein/ OV-Combinaties zijn een gouden tandem, die voorlopers al tijden ontdekt hebben; ons concept van Dubbele Schaalsprong in Fiets- en Trein/OV-netwerken lichten we op verzoek graag toe
f. etc
g. NRU…….
h. Suggesties voor Sardientjesvervoer Buslijn 12 omdat Uithof vertraagd is en duurder wordt
h. Nieuwe Lightrailverbindingen?
etc