Geachte raadsleden en toehoorders,
Het is u ook opgevallen dat het Kracht van Utrecht-initiatief bijdragen voor vier Raadsinformatie-onderwerpen van vanavond heeft ingeleverd. Let wel: precies dezelfde bijdrage! In de vier onderwerpen zie ik samenhang, juist omdat wij in de afgelopen 5 jaar veel zicht hebben gekregen op het collegebeleid en de discussies in de stad. We hebben als Kracht van Utrecht-initiatief 7 dossiers van de gemeente in het vizier. Daarom heb ik eenzelfde bijdrage gemaakt voor de Raadsinformatieavond (RIA) over:
- Integratie Ruimtelijke Projecten
- Bewonersinitiatieven
- Monitoren en meten van Luchtkwaliteit
- Voornemen verbreding van de van de Zijstweg
Ladder
De ladder van Verdaas (“mobiliteitsladder”) geeft het aan: Ruimtegebruik genereert mobiliteit. Mobiliteit genereert economie. Want mensen willen wonen en werken, kopen en verkopen. Nu wil dit College van Burgemeester en wethouders een verschuiving bewerkstelligen van een minder (en meer afgewogen) autogebruik naar goed gefaciliteerd (E-)fietsgebruik, naar een sterk Fietsnetwerk en OV-rail-netwerken, wat zowel nuttig als noodzakelijk in de omslag en groei van Utrecht naar actievere en gezonder mobiliteit, duurzaam ruimtegebruik en een gezonde stad. Dat willen wij als Kracht van Utrecht ook. De verbreding van de A27 naar 2×7 rijstroken is dan ook overbodig en niet noodzakelijk. We zouden die 1 miljard euro, die daar mee gemoeid is anders en slimmer willen besteden.
Achilleshiel
Maar in onze ervaringen is ons tot dusver gebleken dat “Integratie van Ruimtelijke projecten” de achilleshiel vormt van het Collegebeleid. Integratie van ruimte en mobiliteit blijft te veel achterwege. Bewonersinitiatieven, zowel van de van Zijstweg als van de Kracht van Utrecht en de Adviesgroep Schone Lucht en Gezondheid leiden onvoldoende tot meedenken van de overheid met burgers. Dat meedenken en meewerken noemen we overheidsparticipatie, participeren van de overheid in initiatieven van bewoners. En dat is dus echt wat anders als burgerparticipatie.
Cocreatie
Het College en gemeente zou veel meer kunnen doen om bewonerinitiatieven in cocreatie uit te werken. Ook het financieel ondersteunen in een initiatievenbudget zou helpen om tot een meer volwassen relatie van bewoners en gemeente te komen. Ondernemers hebben hun ondernemersfonds. Bewoners hebben in elke wijk hun Leefbaarheidsbudget. Er dient een op de stad gericht Leefbaarheidsbudget te komen. Een budget, jaarlijks geëvalueerd op effecten, succes- en faalfactoren. De gemeente zou bovendien bewonersiniatieven actief met informatieanalisten kunnen ondersteunen om beschikbare Open Data te visualiseren.
Kracht
Wanneer bewonersalternatieven veel beter zichtbaar en onderscheidend zijn van gemeentelijke plannen heeft een gemeenteraad meer te kiezen en krijgt democratie en dualisme meer vorm.
>>>>>>>>>>
Dat was mijn verhaal, in vier Raadsinformatiebijeenkomsten.
Effect 1: Lars Roodenburg, het raadslid voor D66 die het onderwerp Bewonersinitiatieven voor de RIA had geagendeerd nodigde me nog tijdens de RIA uit om mijn verhaal op een ander podium (D66?) te brengen.
Zie de Tweet van hem: Lars Roodenburg twitter
Effect 2: Het comite van Zijstweg was heel blij met onze inbreng.
Effect 3: Het Comite Stop Knip Monicabrug, ASW 250 kwam de ontstane situatie bespreken op het Kracht van Utrecht-Cafe in het Milieucentrum Utrecht.
Wordt vervolgd.
Mail mij als u benieuwd bent naar de specifieke invulling bij een van de genoemde RIA-onderwerpen en/of een visie op de aanpak.