Kracht van Utrecht deelname Dutch Mobility Hackaton geslaagd!

DMH Groepsfoto Hackaton en KvU

 

35 specialisten in 13 teams werkten 17 en 18 november samen in een Hackaton. De Kracht van Utrecht was erbij.

 

 

Wat is een Hackaton? https://www.utrechtinc.nl/dutchmobilityhackathon/

Ons doel was te leren een HB-matrix te visualiseren. 

  • hoe kun je een matrix van herkomst & bestemmingen op kaart zetten ~ “mappen” (Engels: Origin-Destination OD-Geocoding)?
  • hoe kun je met zo’n kaart visualiseren welke herkomst-bestemmingsritten er in de spits met de auto, fiets en OV zijn (bijvoorbeeld in de regio Utrecht)?
  • welke verschillende reistijden zijn hier mee gemoeid?
  • welke kansen komen er nu in beeld voor een transitie naar een meer duurzame mobiliteit (door de ritten in te delen in afstandsklassen, in reistijdklassen, in meer en minder duurzaam etc.)?
    • op de (E-)fiets voor de ritten tot ongeveer 15-20km?
    • voor fiets&trein voor de ritten >>20 km?
  • welke aanbevelingen komen uit bovenstaande punten voort voor aanpassingen aan en ontwerp van fiets en OV-netwerken of combinaties hiervan?

Voor het bespreken van de resultaten hebben we twee te onderscheiden doelgroepen voor ogen:

  • netwerkplanners bij overheden en / of bedrijven
  • gebruikers / mobilisten die met elkaar peer to peer kunnen communiceren welke alternatieven aanwezig zijn voor hun woon-werkritten in de spits.

De eerste kaarten & verworven inzichten

We hebben in de samenwerking met TomTom, ANWB, NS en Esri onze eerste kaarten kunnen vervaardigen. Belangrijkste inzicht van onze deelname is dat we er nog meer van overtuigd zijn dat “waargenomen herkomst-bestemmingspatronen” veel relevanter zijn in vergelijking met de nu veel gebruikte berekende geënquêteerde Herkomst-Bestemmingsrelaties, die nu de basis vormen van Verkeersmodellen,

Bedrijven als TomTom, NS, Vervoerbedrijven en Adviesbureaus beschikken nu over data die verzameld worden aan de hand van gps-gegevens van smart-phones (TomTom), NS&Vervoerbedrijven (Businesscard, OV-Chipkaart) en de jaarlijkse Fietstelweek. Ook overheden vergaren nauwkeurige kennis over de Herkomst en Bestemmingen van deelnemers aan het doelgroepenvervoer van Regio-Taxi en Valys.

Dit type bedrijven en organisaties zorgen voor “echte” gegevens over het reisgedrag van auto, fiets en OV. Uit analyses blijkt o.a. dat de automobilist 70% van het reistijdverlies op stadswegen en bij afslagen oploopt. Slechts 30% van dat reistijdverlies treedt op op de snelweg. Kortom we zijn een stuk wijzer geworden. We gaan met specialisten uit het land hier op verder bouwen.

 

 

Dit bericht is geplaatst in Catalysator, Coach, De week van ..... Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *